Abstract:
بخش زیادی از تحقیقات روستایی کشور را دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی در قالب پایان نامه/ رساله انجام می دهند. اولین شرط دستیابی به حداکثر کارایی پایان نامه/رساله این دانشجویان، انتخاب موضوعهای مناسب برای این تحقیقات است؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر انتخاب موضوع پایان نامه/رساله های دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با ترکیب دو شیوه اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر دانشجویان (161 نفر) و اعضای هیئت-علمی (20 نفر) رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران است که به روش سهمیه بندی تعداد 100 نفر از دانشجویان و به روش تمام شماری تعداد 20 نفر از اعضای هیئت علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته است که برای اطمینان از روایی آن به افراد صاحبنظر در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی مراجعه شد و پایایی آن با استفاده از آزمون همسانی درونی آلفای کرونباخ به میزان 79/0 احراز شد. برای تحلیل داده های پرسشنامه از آزمونهای آماری چون توزیع فراوانی، تعیین میانگین، محاسبه متوسط میانگین، تحلیل عاملی، آزمون تی (t-test) و ویل کاکسون استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که پنج دسته از عوامل شامل محیط دانشگاه، علاقه شخصی دانشجو، زمان و سهولت دسترسی به منابع، ارتباط با سازمانها و نهادها و تعلق مکانی در انتخاب موضوع پایان نامه/رساله های دانشجویان موثر بودند که در بین این عوامل محیط دانشگاه بیشترین تاثیر را داشته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که دانشجویان در مرحله انتخاب موضوع کمتر به مسائل، مشکلات و نیازهای جامعه روستایی توجه داشته اند.
Machine summary:
"ازاینرو،در این پژوهش سعی شده است که تحقیقات علمی(پایاننامه/رسالهها)دانشجویان رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی و عوامل مؤثر بر انتخاب موضوع اینتحقیقات بررسی و نیز در سطح بالاتر و برای کاربردیتر شدن پژوهش،راهکارهایی به منظور فراهمآوردن زمینهای مناسب برای انتخاب موضوعات کاربردی و متناسب با نیاز جامعه روستایی ارائه شود.
از جمله این پژوهشها میتوان به تحقیق صادقی دربارهبررسی عوامل مؤثر در ارتقای کیفی تحقیقات دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی ,ihgedaS )( 5991 ،کیانمهر در خصوص بررسی روند موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری واطلاعرسانی دانشگاههای مستقر در تهران طی سالهای 1375-1366( rhemnaiK )،علومیدرباره ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته کتابدااری و اطلاعرسانی در دانشگاههای تربیتمدرس،تهران و علومپزشکی در سالهای 1373-1365( 0002,imuolO )،حسینپناه دربارهبررسی سیر گرایش موضوعی و روش پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانیدانشگاههای دولتی شهر تهران بین سالهای 1379 تا 1385( 7002,hanaP niessoH )،افقهی وباقری درباره بررسی روند موضوعی تحقیقات رشته کتابداری و طلاعرسانی براساس استنادهای2005-1996 در مقالات مجله آریست در سالهای 2002 تا 2006 irehgaB & ihahgfA )( 9002 ،انباری در خصوص مسائل و کاستیهای پژوهشهای نوین در جامعهشناسی توسعه روستاییایران( 8002,irabnA )،گرجی و همکاران درباره گرایش موضوعی پایاننامههای دانشکده مدیریتو اطلاعرسانی پزشکی(سالهای 1386 تا 1380) & hgehgahoM,ruopnamhaR,ijroG )( 8002,iniessuH و یمنی و مظفری درخصوص بررسی عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی&%06513ABPG065G% دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهیدبهشتی( 9002,iraffazoM dna inamaY )اشاره کرد."