Abstract:
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻣﻮری ﮐﻪ در ﻓﻘﻪ اﺳﻼم، اﻧﺠﺎم آﻧﻬﺎ ﺑﻪ اذن ﺷﻮﻫﺮ ﻣﻨﻮط ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣـﯽﭘـﺮدازد. در اﯾـﻦ ارﺗﺒـﺎطرواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ در آﻧﻬﺎ زﻧﺎن ﺑﻪ اذن ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﺷﻮﻫﺮ در اﻧﺠﺎم ﭘﺎرهای از اﻣﻮر ﻋﺒـﺎدی ﻣﺴـﺘﺤﺐ ﻫﻤﭽـﻮنروزه، اﻋﺘﮑﺎف و ﺣﺞ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻋﺒﺎدی ﻧﻈﯿﺮ ﺧﺮوج از ﻣﻨﺰل ﯾﺎ ﻧﺬر و ﻗﺴﻢ و. . . ﻣﻮرد ﺳﻔﺎرش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺎﺑﺮرﺳﯽ دﻻﻟﺖ اﯾﻦ رواﯾﺎت، ﻣﺤﺪوده ﻟﺰوم اذن ﺷﻮﻫﺮ در اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ اﻣﻮرﺗﺒﯿﯿﻦ ﮔﺮدد. آﻧﭽﻪ از اﯾﻦ رواﯾﺎت ﺑـﻪ دﺳـﺖﻣﯽآﯾﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮ در ﻣﺤﺪوده اﺳﺘﻤﺘﺎع از زوﺟﻪ، ﺑﺮ او وﻻﯾﺖ دارد و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ وی را از اﻧﺠﺎم ﻫﺮﮐﺎری ﮐﻪ ﺑﺎ اﯾﻦﺣﻖ در ﺗﻨﺎﻓﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻨﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ و در اﯾﻦ ﻓﺮض اذن ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﺷﻮﻫﺮ، وﺟﻮب ﻣﻮﻟﻮی دارد. اﻟﺒﺘﻪ از ﺑﻌﻀﯽ از رواﯾﺎت ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ در اﻧﺪﮐﯽ از ﻣﻮارد، ﻟﺰوم اذن از ﺷﻮﻫﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﻌﺒﺪی دارد.
This research considers whenever husband's permission is necessary in Islam jurisprudence.
There are many traditionsabout this subject. These traditionsexpress that woman is obliged to get permission from her husband to do some religious act recommended such as fasting، pilgrimage،Aitkafand other daily affairs such as leaving home، vow and so on.Therefore،it is necessary to examine the implications of the traditionsto clarify the extent of necessity of husband's permission.
What is obtained from this tradition is that husband is the governor of wife regarding the issues related to the intercourse and can prohibit his wife from any act if it is in contrast with this right.
Also، inferred from some traditions، it can be concluded that husband's permission in some actsis mandatory.
Machine summary:
"اﮔﺮ ﭼﻪ در ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ رواﯾﺎت ﻧﻬﯽ از ﺧـﺮوج زن ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه اﻣـﻮر دﯾﮕـﺮی ﻣﺎﻧﻨـﺪ: وﻇﯿﻔﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﻮی ﺧﻮش، ﭘﻮﺷﯿﺪن ﻟﺒﺎس زﯾﺒﺎ، و ﻏﯿﺮه ﻫﻤﺮاه ﺷﺪه ﮐﻪ ﻗﻄﻌﺎ اﯾـﻦ اﻣـﻮر ﺑـﺮ زن واﺟﺐ ﻧﯿﺴﺖ، ﻟﮑﻦ ﭼﻮن ﻏﺎﻟﺐ اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ رواﯾﺎت ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺑﯿـﺎن ﺣﻘـﻮق واﺟـﺐ و ﻏﯿـﺮ واﺟﺐ اﺳﺖ، در ﺻﻮرﺗﯽ ﺳﯿﺎق رواﯾﺖ، ﻇﻬﻮر در ﻋﺪم ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺮای ﺧـﺮوج از ﻣﻨـﺰل ﺑـﺪون اذن، درﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﺮﯾﻨﻪ ﺑﺮ ﺧﻼف آن وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﮑﻦ در ﻣﺤﻞ ﺑﺤﺚ، ﻗﺮﯾﻨﻪ ﺑﺮ ﺧﻼف وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻊ از اﻧﻌﻘﺎد ﭼﻨﯿﻦ ﻇﻬـﻮری ﺑـﺮای اﯾـﻦ رواﯾـﺎت اﺳـﺖ و آن ﻗﺮﯾﻨـﻪ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻟﺤﻦ ﺳﺎﯾﺮ رواﯾﺎت اﯾﻦ ﮔﺮوه ﮐﻪ در آﻧﻬﺎ، ﺧﺮوج زن از ﻣﻨﺰل ﺑﺎ اﺟﺎزه ﺷﻮﻫﺮ، در زﻣﺮه ﺣﻘﻮق واﺟﺐ ﺷﻮﻫﺮ ﮐﻪ ﺑﺮﻋﻬﺪه زن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﯿﺎن ﺷﺪه و زن در ﺻﻮرت ﺧـﺮوج ﺑﺪون اذن، ﻣﻮرد ﻟﻌﻦ ﺷﺪﯾﺪ و ﻏﻠﯿﻆ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧـﻪای ﮐـﻪ ﻧﻤـﯽﺗـﻮان ادﻋـﺎ ﻧﻤـﻮد ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺎﺑﯿﺮی از ﻟﻌﻦ دراﯾﻦ رواﯾﺎت ﻇﻬﻮر درﮐﺮاﻫﺖ دارد.
ﻟﺬا در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻨﺎﻓﯽ در ﮐﺎر ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﯿﺮون رﻓﺘﻦ زن از ﺧﺎﻧـﻪ اﺷـﮑﺎل ﻧﺪارد ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﻋﻨﻮان ﺛﺎﻧﻮی ﺑﺮ ﺧﺮوج ﻣﺘﺮﺗﺐ ﮔﺮدد ﻣﺜﻞ اﯾﻨﮑـﻪ در ﻣﻘﻄﻌـﯽ، ﺧـﺮوج زن از ﻣﻨﺰل، درﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻔﺖ و ﻋﻔﺎف زوﺟﻪ را ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣـﺎن در ﭘﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﺿﯽ زوج ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻼک وﺟﻮب ﺣﻔﻆ ﻋﻔﺖ ﻫﻤﺴﺮ ﯾﺎ اﻣـﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﯽ از ﻣﻨﮑﺮ، ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮد را از ﺑﯿﺮون رﻓﺘﻦ از ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻨﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ، اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ را ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈﺮ داﺷﺖ ﮐﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﺣﺘﯿﺎط در اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ زن ﻫﻤﻮاره در ﺑﯿﺮون رﻓـﺘﻦ ﻣﻮارد ﻟﺰوم اذن ﺷﻮﻫﺮ در ﻓﻘﻪ اﺳﻼﻣﯽ از ﻣﻨﺰل، از ﺷﻮﻫﺮ ﺧﻮد اﺟﺎزه ﮔﺮﻓﺘﻪ و در اﯾﻦ ﮐﺎر ﺑﺎ ﺷﻮﻫﺮ ﺧﻮد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻗﻄﻌﺎ از درﺟﻪای از ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ )اﺳﺘﺤﺒﺎب( ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ."