Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ رشته ای بر جامعه پذیری دانشجویان دکتری در دانشگاه تبریز بود. فرضیه مطرح شده این است که دانشجویان دکتری در رشته های مختلف علمی بنا به تفاوتهای رشته ای از تاکتیکهای جامعه پذیری متفاوتی(تاکتیک سنتی، تاکتیک ابزاری و تاکتیک مطلوبیت اجتماعی) برای موفقیت در زمینه رشته دانشگاهی خود استفاده می کنند. به همین منظور پیمایشی در بین 134 دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد فرهنگ رشته-ای و رشته های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین رشته های مختلف در تاکتیکهای جامعه-پذیری تفاوت وجود دارد. مضافا آنکه متغیرهای تحقیق می توانند تاکتیکهای جامعه پذیری سنتی(170/0 R²=) و تاکتیکهای جامعه پذیری مطلوبیت اجتماعی (152/0R²=) را تبیین کنند. دستاورد تحقیق شناسایی نبود اجتماعات رشته ای است و بنابراین، به سیاستگذاران آموزش عالی پیشنهاد می شود که برای تقویت هویت رشته ای و فرهنگ رشته ای اقدامات موثری را انجام دهند.
Machine summary:
فرضيه مطرح شده اين است که دانشجويان دکتري در رشته هاي مختلف علمي بنا به تفاوتهاي رشته اي از تاکتيکهاي جامعه پذيري متفاوتي (تاکتيک سنتي ، تاکتيک ابزاري و تاکتيک مطلوبيت اجتماعي ) براي موفقيت در زمينه رشته دانشگاهي خود استفاده مي کنند.
مثلا در رشته شيمي ، به عنوان رشته سخت ، کنشگران رشته اي به کارهاي گروهي و مبتني بر همکارانه روي مي آورند و به تحقيق بيشتر از تدريس گرايش دارند، در حالي که در رشته تاريخ ، به عنوان علم نرم، کنشگران رشته اي به دليل ماهيت وابسته اش در فعاليتهاي علمي شناخته مي شوند و در آنها گرايش به تدريس وجود دارد و خواسته هاي چنين فرهنگهاي متضادي نشان دادن تفاوتهاي تجربه شده به وسيله دانشجويان دکتري در فرايند جامعه پذيري خودشان است (٢٠٠٧:٧٣٠ ,Gardner).
اما بين ابعاد رشته هاي دانشگاهي مختلف و تاکتيکهاي جامعه پذيري تفاوت وجود دارد که نتايج آن در جدول ٥ ذکر شده است .
جدول٧- رگرسيون خطي تاکتيک جامعه پذيري سنتي (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٧ نشان مي دهد که تاکتيکهاي سنتي دانشجويان در گروههاي آموزشي توسط ترکيبي از متغيرهاي رشته و ابعاد در نظر گرفته شده براي فرهنگ رشته اي (همکاري دانشگاهي ، جو حمايتي براي فعاليتهاي تحقيق و ايفاي نقش محقق ) به ميزان٠/١٧٠ تبيين مي شوند؛ يعني متغيرهاي تحقيق توانسته اند واريانس متغير تاکتيک جامعه پذيري سنتي را به ميزان ٠/١٧٠ درصد توضيح دهند.
Disciplinary Community يافته ديگر اين تحقيق معناداري تفاوتهاي رشته هاي دانشگاهي با تاکتيکهاي جامعه پذيري ابزاري و تاکتيک مطلوبيت اجتماعي و معنادار نبودن آن در تاکتيکهاي سنتي جامعه پذيري است .