Abstract:
پایـان جنـگ سـرد بیـانگر مرحلـه و دوره تحلیلـی در تـاریخ جهـان اسـت .در یـک چشـم انـداز وسـیع مـی تـوان گفت :جهانی شدن یک پروسه ی چند وجهی و پیچیده است که در ابعـاد مختلفـی تجلـی مـی یابـد. مجموعـه ای ازبایسـته هـا در آن شـکل مـی گیرنـد کـه نهایتـا پیامـدهای سیاسـی،فرهنگی و اجتمـاعی مختلفـی را بـه بـار مـی آورند.جهانی شدن واقعیتانکار ناپـذیری اسـت کـه برپدیـده هـای اجتمـاعی ازجملـه موضـوع قومیـت اثـر گـذار است .پرسش این است که چه نسبتی میان جهانی شدن و قومیت گرایی وجود دارد؟تا کنون دو فرضـیه متبـاین در پاسخ به این پرسش مطرح شده است : ١) جهانی شدن موجب تضعیف قومیت گرایی می شود. ٢) جهانی شدن موجب افزایش قومیت گرایی می گردد.اما فرضیه دیگری که در این مقاله مطرح می شود ایـن است که اگر چه جهانی شدن فرصت هایی را در اختیار هویت های محلی می گذارد ولی نـوعی نظـم ارگانیـک میان امواج جهانی شدن و پدیده های محلی _ سرزمینی وجود داردکـه اصـالت را بـه انـواع فرآینـد هـای جهـانی شدن می دهد.
Machine summary:
اما فرضیه دیگری که در این مقاله مطرح می شود ایـن است که اگر چه جهانی شدن فرصت هایی را در اختیار هویت های محلی می گذارد ولی نـوعی نظـم ارگانیـک میان امواج جهانی شدن و پدیده های محلی _ سرزمینی وجود داردکـه اصـالت را بـه انـواع فرآینـد هـای جهـانی شدن می دهد.
از دید رونالد رابرتسون جهانی شدن به موازات مدرنیته روی داد که مراحل پنجگانه را پشت سر گذاشت : ١)مرحله جنینی: این مرحله ،مرحله ای است که محل وقوع آن اروپـا و تـاریخ وقـوع آن نیمـه دوم قـرن ١٥ میلادی می باشد و تا اوایل قرن ١٨ به طول انجامید،که سه حادثه مهم رخ داد: الف )پیـدایش نطفـه هـای جامعه ملیب ) بی اعتبار شدن نظامهای سنتی فراملیج ) پاگیرشدن اندیشه های نوین در مورد بشریت ٢)مرحله دوم که دوره آغاز نامیده می شود،در اروپا رخ داد.
دکتر حمید احمدی در مقاله ای تحـت عنـوان جهـانی شـدن ،هویت قـومی یـا محلی( احمدی،١٣٨١،ص ٣٦-١٣) به شرح دیدگاههای خود می پردازد که برآیند دیدگاه ایشـان ایـن اسـت کـه برخلاف نظر طرفداران فرضیه قطعی بودن تشدید گسترده قوم گرایی در فرایند جهانی شـدن ،نه تنهـاممکن اسـت شاهد گسترش تضادهای قومی نباشیم بلکه برعکس این احتمال وجود دارد که در آینده بـیش از هـر چیـز شـاهد تقویت هویت های ملی در عرصه ی جهان سوم به عنوان عمـده تـرین شاخصـه مقاومـت در برابـر فراینـد جهـانی شــدن و تمایــل ادغــام گرایانــه نظــام جهــانی ســرمایه داری و فرهنــگ مســلط جهــانی ناشــی از غــرب باشــیم ( احمدی،١٣٨١، ص ٣٣).
در نسبت بین جهانی شدن و قومیت دو نظریه مطرحشده است :اول اینکه جهـانی شـدن بـه تشدید قومیت گرایی کمک می کند و موقعیت مناسبی برای آن فراهم می آورد.