Abstract:
سنخشناسی جنبشهای نوپدید معنوی در ایران، اهمیت زیادی دارد، زیرا ما را با گستره تعریف جنبشهای مزبور آشنا میسازد و به علاوه، میتوان بر اساس تفاوتهای موجود میان گونهها به اتخاذ سیاستهای مواجهه مناسب با هرگونه، اقدام کرد. در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دستهبندیهای محققین غربی، یک سنخشناسی دو سطحی هفتگانه- سهگانه عرضه شده است. این جنبشها را بر اساس محتوای تعالیم میتوان به هفت گروه تقسیم نمود: معنویت کاریزماتیک، معنویت خویشتن، معنویت فراعلم، معنویت هندی-چینی، معنویت بیگانگان، معنویت جادو و معنویت نوکافرکیشی. همچنین به لحاظ نحوه بروز و حضور اجتماعی این جنبشها، سه دسته قابل شناسایی هستند: گروه مستمعان، گروه مشتریان و گروه فرقهای.
The typology of new religious movements is so important in Iran، because it allows us to understand the causes and scopes of these movements، Moreover، based on the differences between these species we can adopt good policies dealing with them. In this paper، based on the author's observations and other studies of inspiration and categories of Western researchers، two levels of seven - three Typology، are presented. According to the Content، these movements can be divided into seven groups: charismatic spirituality، self spirituality، trance scientific spirituality، Hindi- Chinese Spirituality، alien's spirituality، magic spirituality، and new Paganini spirituality. Also in terms of incidence of movements and their presence to societies، they are detected in three categories: audience groups، customer groups and ethnic groups.
Machine summary:
"بنابراین، گونهشناسی جنبشهای نوپدید ایران نه تنها مسأله مهمی است بلکه از اولویت بسیار بالایی نیز برخوردار است، زیرا تقدم مقدمیت برای پژوهشهای دیگر و سیاستگذاریها دارد.
این گونهشناسی، هرچند میان مصادیق متعدد موجود در ایران تمایز مینهد و فراگیری عنوان کلی «جنبش نوپدید معنوی» را باز مینماید، اما چنانکه مشاهده میشود فاقد «وجه تقسیم» مشخصی است و چهبسا برخی اقسام آن، با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
3 «حقایق سازنده» که «بعد دیگر وجود تمایل دارد ما از آنها آگاه شویم» در بافت گفتمانی خوزه سیلوا، باید اموری فراعلم دانسته شوند، زیرا مقصود از فراعلم یعنی اموری که فعلا برای علم ناشناختهاند، اما رمزگشایی آنها نه توسط وحی، مکاشفه عرفانی یا دانش مابعد الطبیعه، بلکه توسط علمی که مکمل علوم تجربی و ریاضی هستند میسر است.
وجه مشترک این گروههای معنوی اعتقاد به آن است که یک دسته امور مرموز و سر به مهری در جهان هستند که آثار شگرفی دارند، اما توسط علم رازگشایی نشدهاند و بهرام الهی، مبانی معنویت فطری، ص.
در این کتاب، متون و مراجع دینی ادیان اصیل، به عنوان منبع مورد استفاده قرار نمیگیرند، بلکه نوعی علوم غریبه و اطلاعات تجربی ادعایی است که برای مستند ساختن مطالب بهکار گرفته میشود.
نتیجه در سنخشناسی جدیدی که در نوشتار حاضر ارائه گردید و مصادیقی که برای هر سنخ ارائه گردید، آشکار است که هرچند ایران امروز شاهد حضور پررنگ و گسترده جنبشهای نوپدید معنوی نیست، اما آنچه از این جنبشها در ایران، فعال شدهاند، بسیار متنوع و گوناگونند."