Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت های شهروندی آنان بر روی 60 دانش آموز پسر پایه سوم ابتدایی یکی از مدارس کرمان انجام شد. دو گروه شاهد و آزمایش به طور تصادفی مشخص گردیدند. برنامه آموزش فلسفه به کودکان به مدت 11 جلسه، به صورت اجتماع پژوهی بر گروه آزمایش اعمال گردید. ابزار جمع آوری داده ها مشتمل بر مشاهده و واقعه نگاری (روش کیفی) و پرسش نامه محقق ساخته (روش کمی) بود. برای بررسی فرضیه پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های آمار توصیفی مانند جدول، نمودار محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل استفاده شد. با اطلاعات جمع آوری شده در هنگام اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، به توصیف های تحلیلی و طبقه بندی تغییرات رفتاری دانش آموزان پرداخته شد. بر اساس نتایج، اجرای روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان، می تواند بر پرورش مهارت های شهروندی دانش آموزان سوم دبستان تاثیر مثبت داشته باشد.
Machine summary:
یعنـی فلسـفه برای کودکان عبارت از انتقال اندیشه های فلسفی به یاد گیرنـدگان نمـی باشـد، بلکـه آمـوزش فلسفه ، آموزش چگونه اندیشیدن است و در این قلمرو، پیش از آن که به درستی اندیشه تأکید شود، بر درست اندیشیدن تأکید می گردد (نقیب زاده ، ١٣٧٩) این برنامه می تواند از جمله برنامه های شهروندی باشد و افراد و دانـش آمـوزان را بـه یـک سری ابزارها (شامل دانش و درک مهارت ها و نگرش ها، ارزش ها و گرایش ها) مجهز کند و به آن ها توانایی بخشد تا مشارکتی فعالانه و معقول در نقش ها و مسؤولیت هـایی ، کـه در زنـدگی بزرگ سالی با آن روبه رو خواهند شد، داشته باشند (آقازاده ، ١٣٨٥).
روش های آموزش فلسفه به کودکان ، که توسط متیـو لیـپمن ارائـه شـده اسـت و «انجمـن پیشبرد جست وجوهای فلسفی و بازتـاب آن در آمـوزش و پـرورش »، آن هـا را گسـترش داده است ، بر رابطه نزدیک معلم و شاگرد و ایجاد انگیزه برای آغاز یک بحث و گفت وگو از طریق طرح یک داستان ، یک قطعه شعر یا بیان یک واقعه و امثـال آن تأکیـد دارد.
در تحقیقات انجام شده مرتبط با ایـن تحقیـق نیز نشان داده شده است که روش آموزش فلسفه به کودکان ، می تواند باعث افزایش مهـارت هـای درک مطلب ، یافتن شقوق ، گوش دادن و احترام به یکدیگر شـود کـه همـه ایـن مـوارد موجـب انعطاف پذیری بیشتر و حل تعارضات می گردد (تریکی و تاپینگ به نقل از هینس ، ١٣٨٤) ٣- در این تحقیق با توجه به داده هـای کمـی ، روش اجتمـاع پژوهـی آمـوزش فلسـفه بـه کودکان بر مهارت های شهروندی زیر به تفکیک و به طور معنی دار مؤثر نبوده است .