Abstract:
دانش آموزان نسبت به مواد درسی نگرش هایی دارندکه این نگرش ها در عملکرد آموزشی آنها نقشی مهم ایفا می کند. هدف مقاله مطالعه میزان نگرش دانش آموزان به درس ریاضی، نگرش آنها به اضطراب امتحان ریاضی و بررسی ارتباط بین نگرش به درس ریاضی و اضطراب امتحان بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و ابزار پژوهش دو قسمت داشت: 1) مقیاس نگرش به درس ریاضی که شامل 28 گویه و چهارپاره مقیاس احساس لذتمندی، انگیزش به یادگیری، اهمیت داشتنن و احساس ترس و نگرانی به درس ریاضی است، 2) پرسشنامه اضطراب امتحان. نمونه ای به حجم 200 دانش آموز دختر و پسر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان سال دوم رشته های انسانی و تجربی دبیرستان های شهر اصفهان انتخاب شد. نتایج نشان دهنده آن بود که بین هر کدام از چهارپاره مقیاس و همچنین کل نگرش به درس ریاضی با اضطراب امتحان درس ریاضی روابطی معنادار وجود داشته است (0.365-). میزان نگرش به درس ریاضی و همچنین اضطراب امتحان در سطح متوسط ارزیابی شده است. در نگرش به درس ریاضی و همچنین اضطراب امتحان در میان دانش آموزان دختر و پسر و همچنین بین دو رشته انسانی و تجربی تفاوتی معنادار وجود نداشته است.
Machine summary:
جدول۷: آزمون تفاوت معناداری متغیرهای پژوهش برحسب جنس دانش آموزان پسران دختران مقدار آماره سطح مؤلفه هاوکل نگرش به درس ریاضی t معناداری انحراف انحراف میانگین میانگین آماره t معیار معیار احساس لذت یادگیری درس ریاضی ۱/۵۶ ۴/۹ ۱۷/۴۹ ۴/۱ ۱۸/۵ ۰/۱۱۸ انگیزش یادگیری درس ریاضی ۱/۶۳ ۴/۸ ۱۷/۴ ۴/۵ ۱۸/۴ ۰/۱۰۳ مهم بودن یادگیری درس ریاضی ۱/۰۵ ۳/۲ ۲۱/۲ ۳/۳ ۲۰/۷ ۰/۲۹۵ احساس ترس ونگرانی ازدرس ریاضی ۱/۴۹ ۴/۹ ۱۷/۹ ۴/۵ ۱۸/۹ ۰/۱۳۷ نگرش نسبت به درس ریاضی ۱/۳۴۹ ۱۴/۵ ۷۴ ۱۲/۵ ۷۶/۶ ۰/۱۷۹ اضطراب امتحان درس ریاضی ۰/۶۵۸ ۱۳/۳ ۴۸/۲ ۱۰/۸ ۴۹/۳ ۰/۵۱۱ ب )تمایزهای آموزشی یافته های پژوهش بیان کنندة آن اسـت کـه تفـاوت معنـاداری دراضـطراب امتحـان درس ریاضی بـین دورشـته تحـصیلی علـوم انـسانی وعلـوم تجربـی وجودنـدارد.
باتوجه به تأکیدهای فوق مقاله حاضر چگونگی نگرش دانش آمـوزان بـه درس ریاضـی و رابطه آن با اضطراب امتحان ریاضی را مطالعه کرده است .
A Cross-Sectional Cross-Lagged Panel Analysis of Mathematics Achievement and Attitudes: Implications for the Interpretation of the Direction of Predictive Validity, Educational and Psychological Measurement, Vol, 41, No, 3:829-834 Xiaoxia,A,(2002).
The Effects of Blended E-Learning on Mathematics and Computer Attitudes in Pre-Calculus Algebra, The Montana Mathematics Enthusiast,V,3, no,2:176-183 Zan,R & P.