Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی افشای هیجانی نوشتاری بر میزان افسردگی و ظرفیت حافظه فعال در نوجوانان دختر افسرده تنظیم شد. از روش پژوهش تجربی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 40 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی خوشه ای از میان دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران با روش غربالگری انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای اندازه گیری افسردگی افراد از پرسشنامه افسردگی و مصاحبه بالینی استفاده شد و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال آزمودنی ها از آزمون حافظه فعال (دانیمن و کارپنتر)استفاده شد. به دنبال آن گروه آزمایش به صورت 8 جلسه نیم ساعته تحت مداخلات (افشای هیجانی نوشتاری) قرار گرفتند. پس از اتمام کاربندی متغیر مستقل هر دو گروه به وسیله آزمون های فوق مجددا ارزیابی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس (با طرح اندازه گیری مکرر)و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال ارتباط معکوس معناداری وجود دارد و افشای هیجانی نوشتاری میزان علائم افسردگی را کاهش داده و ظرفیت حافظه فعال را در نوجوانان افسرده دختر، افزایش داده است. شایان ذکر است که بعد از دو ماه پیگیری انجام شد و آزمودنی ها مجددا به آزمون های فوق پاسخ دادند. نتایج نشان داد که افشای هیجانی نوشتار هم چنان تاثیرات خود را بر آزمودنی ها حفظ کرده است.
Machine summary:
همچنین کاستانداو همکاران (٢٠٠٨)در پژوهش خود با مـرور مطالعات مرتبط با تأثیر افسردگی بر کارکردهای شناختی به این نتیجه رسیدند کـه کارکردهـای اجرایی به ویژه عملکرد حافظة فعال در هردو بخش کلامی ودیداری ،دربیمـاران افـسرده بـا مشکل مواجه می شود.
همچنین شایان ذکر است کـه بـا توجـه بـه مباحـث نظـری و پیـشینة پژوهشی ارائه شده ،در خارج از کشورو پیشینه بسیار نـاچیز افـشای هیجـانی درایـران ، ایـن پژوهش به بررسی اثر بخشی افشای هیجانی نوشتاری بـرمیـزان افـسردگی و ظرفیـت حافظـة فعال در نوجوانان ،در فرهنگ ایران اقدام می کند و دراین راستا فرضیه های پژوهشی زیر مطرح شد: ١-بین میزان افسردگی و ظرفیت حافظة فعال رابطه وجود دارد.
به عبارت دیگر آموزش مهارت افشای هیجانی نوشتاری موجـب افزایش ظرفیت حافظة فعال دانش آموزان دختر افسرده و کاهش میزان افسردگی آن هامی شـود (تأییدفرضیه های ٢و٣).
بنابراین ،می توان نتیجه گیـری کردکه در بررسی آزمون پیگیری نیز آموزش مهارت افشای هیجانی نوشتاری موجب افـزایش پایداری ظرفیت حافظة فعال دانـش آمـوزان دختـر افـسرده و کـاهش میـزان افـسردگی آن هـا می شود.
Mayne & Francis تأثیر مطلوبی بر ظرفیت حافظة فعال می شود(پنه بیکر،١٩٩٥).
با توجه به تمام مواردی که دربارة آن ها بحث شد می توان به این نتیجه گیری کلی رسید که افشای هیجانی نوشتاری روشی مناسـب و در دسـترس بـرای نوجوانـان اسـت و درمـان گـران می توانند از این روش در کنار درمان های دیگر برای کاهش افسردگی و افزایش ظرفیت حافظة فعال دربیماران افسرده بهره ببرند.
Expressive writing can increase working memory capacity, Journal of Experimental Psychology, vol, 130, No. 3, 520-533.
Emotion , disclosure&health.