Abstract:
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ واژه ﺟﺎن، ﻳﻜﻲ از رﻣﺰﻫﺎی ﺑﺰرگ ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺷﻤﺲ، اﺛﺮ ﺟﺎوداﻧﺔ ﻣﻮﻻﻧـﺎ ﺟﻼل اﻟﺪﻳﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻠﺨﻲ ﻣﻲﭘﺮدازد. در اﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﺎرﺑﺮدﻫـﺎی ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﺟﺎن، ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ آن درﻳﺎﻓﺖ، و ﺳﻴﺮ اﺳﺘﻌﻼﻋﻲ اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم آﺷﻜﺎر ﻣـﻲﺷـﻮد. درﻳﺎﻓـﺖ ﻣﻌﺎﻧﻲ واژه ﺟﺎن در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد: ﻣﺮﺣﻠﻪ اول: درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﻗﺎﻣﻮﺳـﻲ ﺟـﺎن از ﻃﺮﻳﻖ راﺑﻄﻪﻫﺎی ﺗﺮادف، ﺗﻀﺎد و ﺑـﺎ ﻫﻤـﺎﻳﻲ ﻣﺘـﺪاﻋﻲ )ﻣﺮاﻋـﺎت ﻧﻈﻴـﺮ(. ﻣﺮﺣﻠـﻪ دوم: 76 درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﺟﺎن از ﻃﺮﻳﻖ ﺻﻔﺘﻬﺎی آن و ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮم: درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﺟـﺎن از ﻃﺮﻳـﻖﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎره 32، ﺑﻬﺎر8831 ﺻﻮر ﺧﻴﺎل )ﺗﺸﺒﻴﻪ، اﺳﺘﻌﺎره و ﻧﻤﺎد(. ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ، واژه ﺟﺎن را در ﻛﻞ دﻳـﻮان ﻛﺒﻴﺮ ﺑﺮرﺳﻲ، و ﺗﻼش ﻛﺮدهاﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻧﻬﻔﺘﻪ در ورای اﻳﻦ واژه را ﺗﺼﻮﻳﺮ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨـﺪ و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﺎن ﭼﮕﻮﻧﻪ از ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻛـﺎرﺑﺮد ﻗﺎﻣﻮﺳـﻲ ﻓﺮاﺗـﺮ ﻣـﻲرود و ﺳـﺮاﻧﺠﺎم ﺑـﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﻤﺎدﻳﻦ ﻣﻲرﺳﺪ و در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ، ﭼﻪ ﻣﻔﻬﻮم و رﮔﻪﻫﺎی ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ را در ﺑﺮدارد.
Machine summary:
"در اﻳﻦ ﻧﻮع از ﺗﺸﺒﻴﻪ، واژة ﺟﺎن در ﺟﺰء دوم ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻗﺮار دارد؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺒﻪ ﺑﻪ ﻛﺎر رﻓﺘﻪ و ﺑﺎ ﻣﺸﺒﻪﺑﻪﻫﺎی ﺣﺴﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺟﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺿﺎﻓﻪ ﺗﺸﺒﻴﻬﻲ ﺑﻪ ﺑﺎده ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺟﺎن در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﺸﺒﻪ در ﻗﺴﻤﺖ دوم و ﺑﺎده در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﺸﺒﻪﺑﻪ در ﻗﺴﻤﺖ اول ﺗﺮﻛﻴﺐ اﺿﺎﻓﻲ ﻗﺮار دارد: 37 ﺑﺎدةﺟﺎن از ﻛﻪ ﮔﻴﺮی؟زان دو ﭼﺸﻢ ﭘﺮﺧﻤﺎر ﺟﺰ ﺧﻤﺎر ﺑﺎدة ﺟﺎن ﭼﺸﻢ را ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻧﻴﺴﺖ )5/ 1601( ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎر32، ﺑﻬﺎر8831 ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻧﻤﻮﻧﺔ زﻳﺮ، ﺟﺎن ﺑﻪ »ﺑﺎغ« ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪه ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻀﺎف و ﻣﻀﺎفاﻟﻴﻪ در ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ: ﺑﻪ ﻣﺎ از ﺷﻬﺮﻳﺎر آﻳﺪ و ﺑﺎﻗﻲ ﺟﻤﻠﻪ آراﻳﺶ ﻫﺮآﻧﭻ از ﻓﻘﺮ ﻛﺎرآﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﺎغﺟﺎن ﺑﻪ دار آﻳﺪ ج )2 / 5221( ﻳﺎ در ﻧﻤﻮﻧﺔ زﻳﺮ، ﺟﺎن ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ »ﻃﻮﻃﻲ« ﺗﺼﻮر ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻚ داﻧﻪ ﺷﻜﺮ ﻣﺴﺖ ﻣﻲﺷﻮد: زﻫﺮة ﻣﻲﭘﺮﺳﺖ ﻣﻦ از ﻗﻤﺮی ﭼﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻃﻮﻃﻲﺟﺎن ﻣﺴﺖﻣﻦ از ﺷﻜﺮیﭼﻪ ﻣﻲﺷﻮد )1/ 165 ( در ﺟﺎﻳﻲ دﻳﮕﺮ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺟﺎن را ﺑﻪ »ﺑﻬﺎر ﺗﺎزه« و ﺧﺮﻣﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﮔﺮ ﺗﻮ ﻣﻠﻮﻟﻲ ای ﭘﺪر ﺟﺎﻧﺐ ﻳﺎر ﻣﻦ ﺑﻴﺎ ﺗﺎ ﻛﻪ ﺑﻬﺎر ﺟﺎﻧﻬﺎ ﺗﺎزه ﻛﻨﺪ دل را ﺟﺞ )1/15( در ﺗﺸﺒﻴﻬﺎت ﻓﺸﺮده از ﻧﻮع ﺟﻤﻠﻪﻫﺎی ﺗﺸﺒﻴﻬﻲ، ﺟﻤﻼﺗﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻛﻼم در آن ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ وﺟﻮد دارد."