Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری مدیران با بهره وری خدمات آموزشی آن ها در مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهرستان اسلام آباد غرب انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و حجم نمونه متشکل از 70 نفر از مدیران و 210 نفر از دبیران شاغل در واحدهای آموزشی مربوطه بودند که برای سنجش میزان بهره وری و سبک رهبری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های ابعاد پنجگانه شخصیت کاستا و مک کری، توصیف سبک رهبری هالیپن و پرسشنامه تعدیل یافته بهره وری ساعتچی بود. اطلاعات حاصل از اجرای پرسشنامه ها به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل همبستگی متغیرها بیان کننده ارتباط مثبت و معنادار بین سبک رهبری ساخت دهی و بهره وری بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد که از بین متغیرهای مورد مطالعه، بعد برون گرایی شخصیت و وظیفه شناسی بیشترین سهم را در پیش بینی بهره وری داشتند. نتایج پژوهش حاضر می تواند برای شناسایی ویژگی های شخصیتی مدیران دارای بهره وری بالا استفاده شود و از این طریق به طرح های نظام جانشینی در سازمان کمک کرد. همچنین با توجه به شرایط زمان و با اتخاذ سبک های رهبری مرتبط با بهره وری می توان ارتقای بهره وری مدیران و سازمان را موجب شد.
Machine summary:
همچنین رابی و همکاران (٢٠٠٥)وجانسون (٢٠٠٤)نیـز در پژوهش های خود، ارتباط مثبت و معنادار دو بعد برون گرایی ووظیفـه شناسـی بـاپیـشرفت تحصیلی ٨و عملکرد شغلی را گزارش کرده اند، اما ساندرز (٢٠٠٨)بـرای پـیش بینـی عملکـرد افسران پلیس از آزمون پنج عامل بـزرگ شخـصیت اسـتفاده کـردو نتـایج مثبـت و معنـادری به دست نیامد،ولی نتایج جانبی نشان داد که سن و نگرش افسران پـیش بینـی کننـدگان بهتـری برای عملکرد شغلی هستند.
Politis و وجود نقش پیش بینی کنندة بهره وری برای سبک رهبری (پلیتیس ،٢٠٠٥)ایـن سـؤال مطـرح است که چه رابطه ای بین سبک های رهبری و پنج عامل بزرگ شخـصیت بـا بهـره وری وجـود دارد.
لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین پنج عامـل بـزرگ شخـصیت وشـیوه هـای رهبری با بهره وری خدمات آموزشی مدیران انجام شده است .
بنـابراین ، فرضـیه هـای پـژوهش عبارت هستند از: ١-بین پنج عامل بزرگ شخصیت (روان رنجورخویی ، برون گرایی ، تجربه پذیری ، توافـق و وظیفه شناسی )و بهره وری خدمات آموزشی مدیران رابطه وجود دارد.
جدول ۲:میانگین ، انحراف معیار، حداقل و حداکثر متغیرهای پژوهش متغیرهای پژوهشی کمینه بیشینه میانگین انحراف معیار سن ۴۰/۳۳ ۵۳ ۳۱ ۵/۵۴ روان رنجورخویی ۲۸/۵ ۴۳ ۱۸ ۵/۶۶ برون گرایی ۲۹/۲۶ ۴۴ ۲۲ ۴/۷۲ توافق ۳۳/۷۸ ۴۴ ۲۶ ۳/۶ تجربه پذیری ۲۶/۷۵ ۳۴ ۲۰ ۳/۷۲ وظیفه شناسی ۲۴/۰۳ ۳۱ ۱۵ ۴/۲ ملاحظه گری ۱۶/۰۰ ۱۷۳/۷۷ ۲۱۱ ۱۳۱ ساخت دهی ۱۷/۸۳ ۱۷۹/۹۱ ۲۰۰ ۱۲۰ بهره وری ۱۸/۰۸ ۲۲۸/۰۸ ۲۷۵ ۱۹۶ با توجه به اینکه از آزمون (F)فیشر (همگنی واریانس ها)استفاده شده ،نتیجة آزمون حاکی از آن است که بین دو دسته داده ها تفاوت معناداری از لحاظ پراکندگی وجود نـدارد، بـه عبـارت دیگر موارد پرت مؤثر بر نتایج آزمون مشاهده نشد.
Chen & Silverthorne از سوی دیگربین سبک رهبری ساخت دهی با بهره وری خدمات مـدیران مـدارس ارتبـاط مثبت و معناداری مشاهده شد.
Leadership & Organization Development Journal,26,4,280- 288.