Abstract:
جهانی شدن فرایندی سیال از تحولات سیاسی و اقتصادی است که ضمن گسترش ارتباطات، تعاملات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را افزایش می دهد. جهانی شدن با مشخصههای یکپارچگی تجارت، حرکت سریع سرمایه، تسریع در مبادله ی فن آوری، پیشرفت های فنی و نزدیک نمودن اقتصادهای ملی به اقتصادهای واحد و فراملی، ارائه کننده ی تعریف جدیدی از روابط، متغیرها و سیاستهای اقتصادی است. ایجاد فضای رقابتی از مهمترین و اساسیترین عناصر برای ورود به فرایند جهانی شدن است. به عبارتی دیگر، ایجاد بستر رقابتی، توجه به صادرات و حذف موانع موجود و به دنبال آن افزایش قدرت رقابت پذیری از مهمترین شاخصهای آماده سازی بستر جهانی شدن است. در این تحقیق ضمن بررسی موضوع جهانی شدن و رقابت پذیری و تبیین ارتباط آنها، رابطه ی رقابت پذیری و صادرات غیر نفتی کشور آزمون شده است. به این منظور از ابزار اقتصاد سنجی و آزمون علیت هایسائو استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون علیت رقابت پذیری و صادرات غیر نفتی نشان دهنده ی عدم وجود رابطه ی علت و معلولی در صادرات غیر نفتی کشور است.
Machine summary:
"جهانی شدن، رقابت پذیری و توسعهی صادرات غیر نفتی: بررسی رابطهی علت و معلولی در اقتصاد ایران دکتر حسین کریمی هسنیجه 1 تاریخ وصول: 5/8/85 تاریخ پذیرش: 31/1/86 چکیده: جهانی شدن فرایندی سیال از تحولات سیاسی و اقتصادی است که ضمن گسترش ارتباطات، تعاملات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را افزایش میدهد.
9 1 Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) Hitt 3 Kohman Sloper Institute for Management Development (IMD) Prokopenko Openness Kalbasi Proxy 4- جهانی شدن، رقابت پذیری و صادرات رشد صادرات به شکل انفرادی و افزایش حجم تجارت خارجی به شکل کلیتر از عوامل مؤثر بر جهانی شدن است.
با توجه به ویژگیهای رقابت پذیری و تأثیر آن بر فرآیند جهانی شدن اقتصاد از یک طرف و روی آوردن به استراتژی برون گرایی و توسعهی صادرات برای افزایش توان رقابتی از طرف دیگر، رابطهی میان این سه پدیده و متغیر به صورت یک مثلث تجارت خارجی مطرح است.
در جدول (1) نتایج حاصل از آزمون علیت، براساس معیار خطای پیش بینی هایسائو (مطابق روابط (7) تا (10)) برای تعیین وجود رابطهی علیت بین صادرات غیر نفتی و رقابت پذیری (جهانی شدن) نشان داده شده است.
In other word nonoil export of Iran is affected by oil exports and their reveniues and Irans economy had forgot competitive advantage and policies of JELClassification: C01, C12, F02, F41 Keywords: Globalization, competetive, nonoil export, hsiao causality test * Asisstant Professor of economics at Isfahan University, Isfahan, Iran Quarterly Journal of Economic Review (JER) Faculty of Economics and Social Sciences Shahid Chamran University Vol. 4, No. 1, Spring 2007 Published by: Shahid Chamran University Director: Mansour Zarra Nezhad (Ph. D."