Abstract:
مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر بر هویت ملی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان مرزی دهلران می پردازد. متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از پایگاه اقتصادی اجتماعی، هماهنگی ارزش های گروهی، مورد تایید دیگران بودن، درونی کردن ارزش ها و رضایت از خود و متغیر وابسته هویت ملی می باشد. بدین منظور مطالعه موردی در بین دانش آموزان انجام شده تا عوامل موثر بر هویت ملی دانش آموزان مقطع متوسطه در این شهرستان شناسایی و تحلیل شود. این مطالعه به روش پیمایشی روی جامعه آماری 3445 نفر که 1970 نفر آنها پسر و 1475 نفر آنها دختر هستند، صورت گرفته است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 345 نفر به شیوه قشربندی و به تفکیک جنس، پایه و رشته به صورت تصادفی انتخاب شده اند. چهار چوب نظری این تحقیق بر نظریات جامعه شناسان کنش متقابل نمادی (مید، بلومر، کولی) و پارسونز و پیتر بورک استوار است و هویت اجتماعی از بعد هویت ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از ان است که متغیرهای مستقل مورد مطالعه به جزء متغیر جنسیت، با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند بدین معنا که همبستگی بین متغیرها وجود دارد تنها متغیر جنست رابطه معناداری با متغیر وابسته یعنی هویت ملی از خود نشان نداد و متغیر پایگاه اقتصادی اجتماعی با متغیر وابسته که همبستگی منفی و معکوس دارد مابقی متغیرها دارای همبستگی مستقیم و مثبتی دارند. در مجموع متغیرهای مورد مطالعه حدود 22 درصد از کل واریانس متغیر هویت ملی را تبیین نمودند یعنی (R2) ضریب تعیین توانسته است 22 درصد از متغیر وابسته یعنی هویت ملی را تبیین نماید.
Machine summary:
"نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای مستقل مورد مطالعه به جزء متغیر جنسیت،با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند بدین معنا که همبستگی بین متغیرها وجود دارد تنها متغیر جنسیت رابطه معناداری با متغیر وابسته یعنی هویت ملی از خود نشان نداد و متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی با متغیر وابسته که همبستگی منفی و معکوس دارد مابقی متغیرها دارای همبستگی مستقیم و مثبتی دارند.
آیا«مورد تأیید دیگران بودن»با هویت ملی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان دهلران ارتباط دارد؟ چهارچوب نظری در این پژوهش هویت ملی در بین دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهرستان دهلران بر مبنای مدل کنش متقابل نمادی و از طریق مؤلفههای هماهنگی ارزشهای گروهی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی والدین،جنسیت،شناخت و رضایت از خود و بالاخره «مورد تأیید دیگران بودن»شناسایی میشود.
«بورک4معتقد است فرایند هویت یک نظام کنترل ادراک است و هویت،مجموع معانی به کار گرفته برای خود در یک نقش یا موقعیت اجتماعی را شامل میشود که فرد را بهطور خاص تعریف میکند(بورک،1991:838-837)»؛از اینرو پایگاه اقتصادی-اجتماعی والدین یکی از مؤلفههای هویت ملی برای اندازهگیری در دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهرستان دهلران در نظر گرفته میشود.
4. ارتباط میان هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی بین هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی دانشآموزان باتوجه به سطح معناداری به دست آمده(0/000)و ضریب همبستگی(0/40- (r حداقل در سطح 95 درصد اطمینان،همبستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد(جدول شماره 7)؛یعنی با افزایش در میزان هماهنگی ارزشهای گروهی هویت ملی نیز افزایش مییابد و قویتر خواهد شد."