Abstract:
اقتصادی در جهان و خصوصا در کشور ما ایجاد شده است. در این راستا آگاهی از
فرهنگ عمومی رایج و عوامل موثر بر آن بین مردم و سیاستگذاران و برنامه ریزان
درسی که متولی انتقال این مفاهیم فرهنگی به کتب درسی می باشند. اهمیت ویژه ای
دارد. مولفه های فرهنگ عمومی عبارتند از مولفه های اجتماعی فرهنگی، سیاسی،
اقتصادی و مذهبی که هر کدام به گویه هایی دسته بندی شده اند. این پژو هش از نوع
توصیفی و در گروه پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. ابزار مورد استفاده در این
تحقیق تحلیل محتوا می باشد. با استفاده از این روش به تحلیل کتاب های درسی
فارسی (بخوانیم و بنویسیم) دورة ابتدایی تحصیلی هم چنین اهداف کلی جمهوری
بخوانیم و » اسلامی ایران، اهداف دورة ابت دایی تحصیلی و اهداف درس فارسی
پرداخته شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که اولویت بندی مولفه های فرهنگ « بنویسیم
عمومی در کتب فارسی بخوانیم و بنویسیم در 5 پایه ابتدایی نزدیک به هم می باشد .
دورة ابتدایی « بخوانیم و بنویسیم » این در حالی است که در محتوای کتب فارسی
تحصیلی از میان مولفه های فرهنگ عمومی بیشترین تاکید بر مولفه های اجتماعی - فرهنگی با 55/95درصد و بعد از آن بیشترین توجه به مولفه های مذهبی با20/61درصد و بعد از آن مولفه های اقتصادی با 12/11درصد و در آخر مولفه های سیاسی با 11/32درصد می باشد.
Machine summary:
"جدول شماره 1 اولویتبندی مؤلفههای فرهنگ عمومی در کتابهای دوره ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 2 جمعبندی گویههای مؤلفه اجتماعی-فرهنگی در دورۀ ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق جدول شماره 2 بیشترین توجه به گویۀ مطبوعات با 20/10 درصد بوده و این گویه در پایۀ پنجم بیشترین توجه را با 56/29 درصد فراوانی داشته است.
بررسی اهداف کلی آموزش و پرورش و اهداف دورۀ ابتدایی نشان میدهد که به مؤلفههای اجتماعی-فرهنگی توجه شده است و در اهداف مادۀ درسی فارسی در حیطۀ اهداف شناختی در بند چهارم بهطور مستقیم به آشنایی با مسائل اعتقادی،فرهنگی-تربیتی،اخلاقی، اجتماعی،سیاسی،ملی،علمی،هنری و آداب و مهارتهای زندگی در قالب زبان تأمل فراوان دارد و در حیطۀ عاطفی در بند اول به ایجاد،پرورش و تقویت علاقه و نگرش مثبت نسبت به مبنای اعتقادی،فرهنگی و ملی کشور اشاره شده است.
همچنین،هیئت دولت ازطریق کوشش در سیاستگذاری درست فرهنگی و رعایت عدالت اجتماعی،دفاع مقدس از طریق تبلیغ و رواج فرهنگ ایثار و شهادت و افزایش روحیۀ جمعی و انسجام اجتماعی، قانون ازطریق کنترل اجتماعی و وضع قوانین بر پایۀ عدالت اجتماعی و روابط بینالملل ازطریق تبادل علم و تکنولوژی و آشنایی با آداب و رسوم جامعه تأثیر بسزایی دارند و هرکدام میتوانند تأثیربسزایی در ارتقای سطح فرهنگ عمومی داشته باشند و مسئولان و برنامهریزان درسی این مفاهیم را در قالب برنامههای درسی به کودکان آموزش دهند تا به سمت رعایت اصول و مفاهیم فرهنگ عمومی بیشتر راغب شوند."