Abstract:
اضطراب امتحان، یکی از انواع اضطراب های موقعیتی است که رابطه ی تنگاتنگی با عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی اثربخشی موسیقی درمانی فعال و گشتالت درمانی در کاهش اضطراب امتحان بود. بدین منظور طی یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، یک مدرسه ی راهنمایی در شهرستان شهریار به صورت در دسترس انتخاب و دانش آموزان آن از نظر اضطراب امتحان مورد آزمون قرار گرفتند. سپس 24 نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه موسیقی درمانی فعال، گشتالت درمانی و گروه کنترل کاربندی شدند. موسیقی درمانی فعال و گشتالت درمانی به مدت 8 جلسه، روی گروه های آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد و نتایج نشان داد که موسیقی درمانی فعال و گشتالت درمانی در کاهش اضطراب امتحان موثر است اما بین موسیقی درمانی فعال و گشتالت درمانی در کاهش اضطراب امتحان، تفاوت معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
اثربخشي موسيقي درماني فعال و گشتالت درماني بر کاهش اضطراب امتحان مهرداد حاجي حسني ١، دکتر اسماعيل سعدي پور٢، هادي جعفري نژاد٣، کاوه رستمي 4 5 و فهيمه پيرساقي اضطراب امتحان ، يکي از انواع اضطراب هاي موقعيتي است که رابطه ي تنگاتنگي با عملکرد و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد.
گريگور (٢٠٠٥) نشان داده است که رويکرد شناختي به همراه تکنيک آرام سازي و مداخله هاي ترکيبي ، اضطراب امتحان را کاهش داده و باعث افزايش عملکرد دانش آموزان مي شود.
از جمله روش هاي درماني که به نظر مي رسد بتواند در کاهش اضطراب دانش آموزان نقش موثري داشته باشد، موسيقي درماني است .
با مروري بر تحقيقات گذشته ، اين نکته روشن مي شود که همواره از موسيقي درماني به عنوان يک عامل درماني براي بسياري از اختلالات روان شناسي استفاده مي شده است .
American Music Therapy Association بعد از هر جلسه موسيقي درماني کاهش مي يابد و مهارت هاي اجتماعي آزمودني ها را بهبود مي بخشد (گودينگ ، ٢٠١٠).
در اين پژوهش ، هر يک از گروه هاي آزمايشي به مدت ٨ جلسه ي ٩٠ دقيقه اي در جلسات درماني شرکت کردند که روش کار به تفکيک جلسات در جداول ١ و ٢ ارايه شده است .
نتايج اين تحقيق نشان داد که موسيقي درماني فعال و گشتالت درماني بر کاهش اضطراب امتحان موثر است .
Effectiveness of themes of music therapy to reduce anxiety in students.
Effectiveness of music therapy on depression reduction in dormitory students.
Effect of Music Therapy with Emotional- Approach Coping on Pre- Procedural Anxiety in Cardiac catheterization.