Abstract:
هدف مطالعه حاضرمقایسه میزان راهبـری اعـضای هیـات علمـی دانـشگاه آزاد اسـلامی فیروزآباد بر مبنای رشته تحصیلی، جنسیت و مرتبه علمی از دیدگاه دانشجویان بود. بدین منظـور و در اجرای پژوهش فوق از مقیاس راهبری اعضای هیات علمـی (مـشایخ ،١٣٨٣) اسـتفاده شـد. این مقیاس دارای ٤٨ عبارت بـوده کـه میـزان قـدرت راهبـری اعـضای هیـات علمـی را در ابعـاد مختلف نشان می دهدبه منظور انجام پژوهش بر اساس نمونه گیری طبقه ای، ازهررشته به نـسبت اعضای هیات علمی تعداد نمونه مورد پژوهش مشخص و سپس بـر اسـاس نمونـه گیـری تـصادفی ساده ، پرسشنامه ها توزیع و نتایج از طریق آزمون تی مـستقل ، تحلیـل واریـانس یکطرفـه و تحلیـل واریانس دو عاملی مورد تحلیل آماری قرار گرفت . نتایج حاکی از آن بود کـه :١- اسـتادان مـرد قدرت راهبری بالاتری نسبت بـه اسـاتید زن دارنـد. ٢- بـین قـدرت راهبـری اسـتادان رشـته هـای مختلف تفاوت معنادار وجود دارد. ٣-٣- مربیان در زمینه راهبری از میانگین بالاتری برخـوردار بوده و در این زمینه موفق ترنـد. ٤- تعامـل رشـته تحـصیلی و جنـسیت تـاثیر معنـاداری بـر میـزان راهبری اعضای هیات علمی دارد.
Machine summary:
این مقیاس دارای ٤٨ عبارت بـوده کـه میـزان قـدرت راهبـری اعـضای هیـات علمـی را در ابعـاد مختلف نشان می دهدبه منظور انجام پژوهش بر اساس نمونه گیری طبقه ای، ازهررشته به نـسبت اعضای هیأت علمی تعداد نمونه مورد پژوهش مشخص و سپس بـر اسـاس نمونـه گیـری تـصادفی ساده ، پرسشنامه ها توزیع و نتایج از طریق آزمون تی مـستقل ، تحلیـل واریـانس یکطرفـه و تحلیـل واریانس دو عاملی مورد تحلیل آماری قرار گرفت .
چکیده : واژه هایکلیدی: راهبری، رهرو، الگو، راهنما، راهبر، مشاور مقدمه راهبری (یا مرشدی مصطلح در زبان فارسـی و معـادل واژه لاتـین mentoring) واژه ای است که به طور وسیع در محیط های کاری و دانشگاهی استفاده شده و دریادگیری عملی نقشی 1 * عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد moein_fur@yahoo.
جدول ٣:مقایسه استادان رشته های مختلف از نظر میزان راهبری مجموع درجه میانگین منبع مقدار f سطح معناداری مجذورات آزادی مجذورات بین رشته ها 118382/55 9 13153/61 14/63 P درون رشته ها 398958/37 444 898/555 کل 517340/93 453 همچنان که جدول بالا نشان می دهد تفاوت میان میانگین راهبـری در بـین اسـاتید رشـته هـای مختلف در سطح ٠/٠٠٠١ معنادار به دست آمده است .