Abstract:
ﻋﻠﻲرﻏﻢ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻢ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻛﻤﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮن اﻳﻦﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در واﻛﻨﺶ ﺑﺮاﺑﺮﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺤﻴﻄﻲ، داﻧﺶ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﭘﻮﻳﺎ ﺧﻠﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ وﺟﻮد دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﻗﺮن ﺑﻴﺴﺖ و ﻳﻜﻢ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎیذﻫﻨﻲ ﺧﻮد ﺑﺮای ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﺷﺪه اﻧﺪ، ﻫﺪف اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ارﺗﺒﺎط ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺧﻠﻖ داﻧﺶاﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻳﻚ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 008 ﻧﻔﺮ و ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 041 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﻲاﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺲ از ﺟﻤﻊ آوری از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮشﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ آﻟﺒﺮﺧﺖ و ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﭼﻮی و ﻟﻲ، ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار spssﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮنرﮔﺮﺳﻴﻮن ﺗﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮه و ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮه )ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم(، آزﻣﻮن tﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻚﻃﺮﻓﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﺎت، ﺣﺎﻛﻲ از ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻴﻦ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن )ﺑﻴﻨﺶ راﻫﺒﺮدی،ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺸﺘﺮک، ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ، ﻫﻢﺳﻮﻳﻲ و ﺗﺠﺎﻧﺲ، روﺣﻴﻪ، ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی داﻧﺶ و ﻓﺸﺎر ﻋﻤﻠﻜﺮدی( ﺑﺎ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﺑﻮد )50/0<.(pﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ در ارﺗﺒﺎط وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻴﻦ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﺪﻣﺖ و ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﻓﺮاد ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری دﻳﺪه ﺷﺪ.
Machine summary:
"ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺧﻠﻖ داﻧﺶ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد؟ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ داﻧﺶ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﭼﻨﺪوﺟﻬﻲ اﺳﺖ و ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﻣﺘﻌﺪدی از آن ﺷﺪه اﺳﺖ ,(Walsh,Bhatt & Martunek )362.
(Ichijo & Nonaka, 2006, pو ﺧﻮد در دﺳﺖ- ________________________________________________________________ 1 Strategic Vision 2 Shared Fate 3 Appetite for Change 4 Alignment and Congruence 5 Heart 6 Knowledge Deployment 7 Performance Pressure 711 ﺗﺒﻴﻴﻦ ارﺗﺒﺎط ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻫﺪاﻓﺶ ﻣﻲ ﻛﻮﺷﻴﺪ، اﻣﺎ اﻣﺮوزه اﻏﻠﺐ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ راﻫﺒﺮدﻫﺎﻳﺸﺎن را ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ اوﻟﻮﻳﺖﻫﺎ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﺗﻼشﺷﺎن ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﺗﺎ درﻳﺎﺑﻨﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻫﻢ دﻳﮕﺮ را ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ )43.
اﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ )6002 ,(Ichijo & Nonaka 821 ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺤﻮل، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم ﺷﻤﺎره 7 ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ داﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﺎن ﻣﻲ دارﻧﺪ اﻣﺮوزه ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ و راﻫﺒﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ را ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ."