Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ادراک عدالت سازمانی و درگیری عاطفی و ذهنی در میان دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دبیران مدارس متوسطه دخترانه در نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90- 1389 (2608 N = ) بوده است. از این تعداد 355 نفر با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونه گیری طبقهای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه «عدالت سازمانی» (نیهوف و مورمن، 1993) با ضریب پایایی 95/0 و «درگیری عاطفی-ذهنی در کار» (شوفلی و همکاران، 2008) با ضریب پایایی 84/0 بوده است. تجزیه و تحلیل ها دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون و مانوا) صورت گرفت. نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که عدالت توزیعی با درگیری عاطفی- ذهنی در کار (21/0 r = ) و مولفههای آن رابطه دارد؛ عدالت رویه ای با درگیری عاطفی- ذهنی در کار (16/0 r= ) و مولفه های آن بجز «وقف شدن در کار»رابطه دارد؛ و عدالت تعاملی ب
ا درگیری عاطفی- ذهنی در کار (23/0 r= ) و مولفه های آن رابطه دارد. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین میانگین نظرهای پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات و سابقه خدمت در خصوص هر دو متغیر عدالت سازمانی و درگیری عاطفی-ذهنی در کار نشان نمی دهد.
This study aimed at determining the relationship between teachers’ perception of organizational justice and their work engagement in high schools at city of Isfahan. The method was correlational and population included all the girl’s school teachers in 5-fold areas of Isfahan (N= 2608) in academic year of 2010-2011. The sample consisted of 355 that were selected through stratified random sampling technique. The tools used were two questionnaires namely، Organizational Justice (Neihoff and Marmoon، 1993) with reliability of 0/95 and Work Engagement (Chaufeli et al.، 2002) with reliability of 0/84. The collected data were analyzed using descriptive statistics (frequency، percentage، mean، standard deviation، and variance) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient، regression coefficient، and MANOVA). Findings indicated that distributive justice has a significant relationship with work engagement (r= 0.21) and its dimensions; procedural justice has a significant relationship with work engagement (r= 0.16) and its dimensions except with dedication in work; and interactive justice also has a significant relationship with work engagement (r= 0.23) and its dimensions. The results also show that there is not a significant mean difference between respondents’ perception with respect to their education and years of experience on both the two variables، namely organizational justice and work engagement.