Abstract:
ارزشهای زیبایی شناختی، یکی از انواع ارزشهای اجتماعی بوده که باید در مراحل اولیه تحقیق در طراحی محصولات صنعتی بدان پرداخته شود. این ارزش ها از یک سو به حوزههای فردی و یا گروهی تعلق دارند و از سویی دیگر به امور زیبایی شناسی مربوط میشوند. ارزشهای زیبایی شناسی در برخی موارد پس از تحقیق و مطالعه، زمینه ساز طراحی جدید و مورد استفاده طراحان خواهند بود و گاه با نگاه نقادانه طراح مواجه شده به زیباییشناسیهای آوانگارد میانجامد. در این مقاله تحقیقی در دو بخش نظری و عملی به ذکر اهمیت این ارزشها در حوزه طراحی صنعتی پرداخته شده و سعی شده تا با جستجو در منابع گوناگون در حوزههای مردمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه و تاریخ هنر و طراحیصنعتی، تعریف جامعی برای این مفهوم آرایه گردد. در عین حال روش مطالعه و تعیین این نوع از ارزشها، با کمک روشهای تحقیق کیفی در مطالعات انسانشناسی و مردم نگاری، نظیر عکس برداری، مصاحبههای عمقی و طراحی پرسشنامه، برای نخستین بار در رشته طراحی صنعتی تدوین شده که میتواند برای محققان طراحی مفید باشد. در پایان با کمک از روشهای پیشنهادی در بخش نظری، پروژهایی عملی به طراحی مبلمان برای خانوادههای جوان تهرانی با مقتضیات ارزشی و سبک زندگی آنان اختصاص یافته است.ارزشهای زیبایی شناختی، یکی از انواع ارزشهای اجتماعی بوده که باید در مراحل اولیه تحقیق در طراحی محصولات صنعتی بدان پرداخته شود. این ارزش ها از یک سو به حوزههای فردی و یا گروهی تعلق دارند و از سویی دیگر به امور زیبایی شناسی مربوط میشوند. ارزشهای زیبایی شناسی در برخی موارد پس از تحقیق و مطالعه، زمینه ساز طراحی جدید و مورد استفاده طراحان خواهند بود و گاه با نگاه نقادانه طراح مواجه شده به زیباییشناسیهای آوانگارد میانجامد. در این مقاله تحقیقی در دو بخش نظری و عملی به ذکر اهمیت این ارزشها در حوزه طراحی صنعتی پرداخته شده و سعی شده تا با جستجو در منابع گوناگون در حوزههای مردمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه و تاریخ هنر و طراحیصنعتی، تعریف جامعی برای این مفهوم آرایه گردد. در عین حال روش مطالعه و تعیین این نوع از ارزشها، با کمک روشهای تحقیق کیفی در مطالعات انسانشناسی و مردم نگاری، نظیر عکس برداری، مصاحبههای عمقی و طراحی پرسشنامه، برای نخستین بار در رشته طراحی صنعتی تدوین شده که میتواند برای محققان طراحی مفید باشد. در پایان با کمک از روشهای پیشنهادی در بخش نظری، پروژهایی عملی به طراحی مبلمان برای خانوادههای جوان تهرانی با مقتضیات ارزشی و سبک زندگی آنان اختصاص یافته است.
Machine summary:
"تعیین ارزشهای زیباییشناختی از آنجا که ارزشها را عمدتا دامنهای از صفات عینی و ذهنی معرفی کردهاند، میتوان مجموعهای از صفات (چه ذهنی و چه عینی) مرتبط با ارزشهای هنری که از ابتدای تاریخ هنر و در دورانهای پیشامدرن، مدرن و پسامدرن اعتبار یافتهاند را در دو سر یک طیف قرار داد (یا به عبارت دیگر به شکل قطبی تفکیک کرد)،7 بدین ترتیب جدولی دو ستونی به شکل زیر فراهم خواهد آمد: برخی ارزشهای زیباییشناختی قابل تفکیک در دو سر یک طیف (دو قطبی) مبتنی بر ذهنیات و عینیات در دوران مختلف: دو انتهای طیف ارزشهای ذهنی زیبایی شناختی دو انتهای طیف ارزشهای عینی زیباییشناختی کمیک تراژیک ملایم خشن و تند انتیک مدرن نرم سفت سنتی مبتنی بر فن آوری جدید گرد گوشه دار مد استایل ارگانیک هندسی متفاوت مشابه نامتقارن متقارن رومانتیک عقلانی انحنادار و پیچ در پیچ راست خط پیچیده ساده مایل راست الهی(روحانی) زمینی سنگین سبک معنوی مادی بلند کوتاه فرمالیستی فونکسیونیستی بزرگ کوچک اروتیک زاهداته (غیر اروتیک) کم فروغ درخشان طبیعت گرا صنعت گرا کروماتیک مونوکروم خیالی واقعی پیچیده ساده گنگ و مبهم واضح پراکنده متراکم خودی (شرقی) غربی ساده بافتدار مهیج آرامش بخش به ترتیب و منظم شلوغ و درهم تکراری نو متضاد هماهنگ (هارمونیک) جدول1: صفات ذهنی متضاد ارزشهای زیباشناختی جدول2: صفات عینی متضاد ارزشهای زیباشناختی تفکیک دو قطبی صفات کمک میکند تا بتوان علایق مسلط زیباییشناختی گروههای استفادهکننده را سنجید و بر اساس چهارچوبی از پیش تعیین شده آنها را دستهبندی و تجزیه و تحلیل کرد."