Abstract:
: اگرچه تلاش برای شناسایی عناصر اصلی تشکیلدهنده ساختار فضایی شهر و جستجوی چگونگی تشکیل استخوانبندی اصلی آن، از جمله اهداف دانش نوینی موسوم به «معماری منظر» به شمار میرود؛ اما، درک روح تاریخی حاکم بر فضاهای همگانی و عمومی و دمیدن روح زندگی امروزین در کالبد فضا به ترتیبی که مناسبات حاکم بر داستان تشکل و دگرگونی فضا را به زبان آشنا با زندگی معاصر برقرار سازد از جمله تلاشهایی است که اگر نادر نباشد، نمونه و شاهدی در دسترس نیست تا آن را به محک قیاس درآورد. البته در سالهای اخیر، تجاربی از این جنس و با عنوان معاصرسازی بافتها و فضاهای شهری در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.استفاده از پتانسیل احیاء و ساماندهی فضاهای گمشده و معطلمانده در پهنههای مورد مطالعه، یکی از تکنیکهایی است که در جهت بیان مفاهیم اساطیری و حوادث و رویدادهای تاریخی به کار گرفته شده است. ساماندهی و احیای فضاها از طریق تزریق عملکردهایی که برگرفته از منابع و ثروتهای فرهنگی – هویتی است بخشی از تکنیکهایی است که میتواند توسط معماران منظر مورد تجربه و آزمون قرار گیرد.ساختار اصلی مقاله حاضر، به بیان دیدگاههای نظری مبتنی بر استخراج، تصفیه و پالایش منابع و ثروتهای فرهنگی جامعه معطوف است که بر اساس آن موضوع پروژه «معماری منظر باغهای تاریخی بهشهر»، بر بستر آن، خلق و طرح شده است. سوژه اصلی مورد توجه در این پروژه، بررسی ظرفیت فضاهای درونی یا پیرامونی هفت باغ صفوی بهشهر بوده است. تا آنجا که امکان تحقق برنامه احیای فضاهای نهفته در داستان هفت خان رستم را در این عرصه، ارزیابی نماید.
Machine summary:
"مقدمه : نحوه برخورد با فضای شهری، آنگاه که تولید یا بازتولید یک فضا مطرح میشود در سه منظر قابل جستجو و بررسی است : 1- باززندهسازی ساختار تاریخی فضا که به هر دلیل و در دوران پیشین، در زیر گرد و غبار، مدفون و از دیدها و دیدهها پنهان شده است و انطباق مجدد آن بر بستر محیطی موجود 2- کشف فضاهای گمشده و بلااستفاده در محیط مورد مطالعه و طراحی با استفاده از راهبرد احیاء و ساماندهی 3- خلق فضای شهری جدید با اتکاء بر راهبرد معاصرسازی و بر این پایه نظری که خمیرمایه آن را فرهنگ و صبغه رفتار بومی و محلی تشکیل داده باشد.
این محور که یک فضای شهری است با الهام از هفت باغ صفوی اما با بیانی سمبولیک طراحی شد که از کاربریهای زیر تشکیل میشود : فعالیتهای تجاری – خدماتی در بدنههای شمالی – جنوبی خیابان فضاهای نمایشگاهی با پانلهای نمایش آثار هنرمندان (نمایشگاه روباز) تشکیل کلاسهای آموزشی و اوقات فراغت در مدرسه دوران پهلوی اول ایستگاه قطار تفریحی در حاشیه شمالی میدان مرکزی بازار خوداشتغالی در فضای پیرامون میدان مرکزی غرفههای صنایع دستی در بخشهای میانی نظرگاهی در جبهه شرقی با محتوای سمبولیک سلوک عرفانی باغ آیینهها و مجسمهها باغچه و فضای سبز تجهیز شده و بوستان گلها و گیاهان زینتی آبنما، جویبار و حوض چراغان با رقص آب و نور نتیجهگیری با کشف و شناخت پتانسیل فضاهای تاریخی و بکارگیری آن برای تدارک زمینههای بهرهبرداری از فضاهایی که در انتظار بهانهای برای رویش دوباره و باززایش است میتوان به باززندهسازی و احیای این فضاها نایل شد."