Abstract:
روند شکل گیری و توسعه ساختار شهر تهران بر پایه بزرگراه های شرقی ـ غربی و به ویژه شمالی_ جنوبی، بدنه ها و جداره های بزرگراه های درون شهری را به یکی از مهم ترین مولفه های شکل دهنده منظر و سیمای شهر تهران تبدیل کرده است. بزرگراه مدرس از محورهای شمالی- جنوبی مهم تهران به عنوان اولین بزرگراه شهری که بدنه های آن طراحی و اجرا شده است، توانسته تصویر و نمایی متفاوت از شهر تهران را در امتداد این مسیر به شهروندان ارایه کند. منظرسازی جداره بزرگراه علاوه بر اینکه به لحاظ اکولوژیک، خرده اقلیمی (microclimate) متفاوت و مطبوع را در شهر تهران شکل داده است، به واسطه منظر سبز و متنوع توانسته است به یکی از شریان های ماندگار در ذهن شهروندان تهرانی تبدیل شود. جداره بزرگراه مدرس با شیوه ای متفاوت از نمونه های مشابه که جداره های آنها را دیواره های بتنی شکل داده است، با بهره گیری از پتانسیل های موجود در بستر طرح و استفاده از انواع گیاهان طراحی شده است به طوری که جداره های این بزرگراه با هدف تنظیم بدنه پرشیب و ساماندهی بافت پیرامون آن صورت گرفته است
The process of development and formation in Tehran city is based on east-west and specially north-south and inner city highway edges which have become one of the most significant elements in urban landscape. Modarres highway is approximately 9 km long connecting Haft-e-tir square to Valiasr intersection. It is one of the most prominent north-south axis of Tehran transportation and communication system and the first inner city highway with designed sides which have demonstrated a different visage of Tehran along the highway. Landscaping the highway edges not only has created a different and pleasant micro-climate in Tehran، but also has made it a persistent artery in the minds of city residents due to its green and diverse landscape. Having used existing potential in the context of the project in landscaping Modarres highway edges، the program was completed by a new method with the help of various planting. The steep walls of the highway، with the aim of regulating the fabrics have been organized.
In designing Modarres Highway landscape two main safety and persistency principals were applied. In addition to mentioned principals، many micro ideas such as continuity، diversity، unity، urban gardens and etc were considered in order to provide identity to place.
Contrary to other ordinary concrete highways in Tehran، Modarres highway offers unique identity by its green landscape and beauty. This paper tries to analyze semantic، functional and aesthetical aspects of facading highway edges after a brief report of the design.