Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، «بررسی رابطه ابعاد اصلی سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی منطقه 4» می باشد. روش تحقیق توصیفی- پس رویدادی می باشد که جامعه آماری آن 993 نفر با استفاده از جدول مورگان 300 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمع آوری این پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بود که آلفای کرونباخ سازمان یادگیرنده 95/0 و اثربخشی مدیران 89/0 بدست آمده است. ابعاد اصلی سازمان یادگیرنده در مدارس راهنمایی منطقه 4 شهر تهران شامل: 1. مهارت شخصی، 2. الگوهای ذهنی، 3. چشم انداز مشترک، 4. یادگیری سیستمی، 5. تفکر سیستمی می باشد. وضع موجود ابعاد سازمان یادگیرنده در مدارس راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در مؤلفه های الگوهای ذهنی و تفکر سیستمی کمی پایین تر از حد متوسط بوده و در سطح 05/0 معنادار نمی باشد ولی سایر مؤلفه ها مهارت های شخصی، یادگیری سیستمی و چشم انداز مشترک در حد متوسط یا کمی بالاتر از متوسط می باشد. هرچه الگوهای ذهنی بیشتر شود، رهبری معلمان افزایش خواهد یافت. بین چشم انداز مشترک و رهبری معلمان رابطه وجود ندارد. بین چشم انداز و اداره امور مدرسه و بین یادگیری سیستمی و اداره امور مدرسه و تفکر سیستمی و رهبری معلمان رابطه وجود ندارد. بین تفکر سیستمی با برخورد شایسته با معلمان و مهارت در ارزشیابی رابطه معنی داری وجود ندارد. هرچه یادگیری سیستمی بیشتر شود رهبری معلمان افزایش خواهد یافت.
Machine summary:
بررسي رابطۀ ابعاد سازمان يادگيرنده با اثربخشي مديران مدارس راهنمايي منطقه ٤شهر تهران دکتر پري ناز بني سي * ** مريم اسماعيلي لهمه هدف از انجام پژوهش حاضر، «بررسي رابطه ابعاد اصلي سـازمان يادگيرنـده بـر اثربخشـي مـديران مـدارس راهنمايي منطقه ٤»مي باشد.
٢-وضع موجود ابعاد سازمان يادگيرنده در مدارس راهنمايي منطقه ٤شهر تهران چگونه است ؟ محقق در پاسخ به اين سؤال با توجه به پاسخ دبيران به پرسشـنامه سـازمان يادگيرنـده مـورد نظـر از آمار استنباطي (آزمون t تک نمونه اي و آزمون ضريب همبستگي ) به شرح زير استفاده نموده است .
در مجموع وضعيت آماري اين بخش نشانگر ايـن اسـت کـه مؤلفـه هـاي الگوهـاي ذهنـي و تفکـر سيستمي در وضع موجود سازمان يادگيرنده کمي پايين تـر از حـد متوسـط بـوده و در سـطح ٠/٠٥ معنادار نمي باشد ولي ساير مؤلفه ها (مهارت هاي شخصي ، يادگيري سيستمي و چشم انداز مشترک ) در حد متوسط يا کمي بالاتر از متوسـط مـي باشـد.
٣-آيا ابعاد اصلي سازمان يادگيرنده بر اثربخشي مـديران مـدارس راهنمـايي منطقـه ٤شـهر تهـران تـأثير دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آماره هاي به دست آمده از جدول ضريب همبستگي مشاهده مي شود ضريب همبسـتگي بين مهارت هاي شخصي و رهبري معلمان ٠/٤٣٦، با سطح معنـي داري ٠/٠٠٠و مقايسـه ايـن سـطح معني داري با ٠/٠٥مي توان نتيجه گرفت هر چه مهارت هـاي شخصـي بيشـتر شـود رهبـري معلمـان افزايش خواهد يافت .
ضريب همبستگي بين يادگيري سيستمي و رهبـري معلمـان ٠/٣١٩، بـا سـطح معنـي داري ٠/٠٠٠و مقايسه اين سطح معني داري با ٠/٠٥مي توان نتيجه گرفت هـر چـه يـادگيري سيسـتمي بيشـتر شـود رهبري معلمان افزايش خواهد يافت .