Abstract:
هدف : زندگی پرتنش کنونی ، جوان را در معرض آسیب های گوناگونی قرار می دهد. هدف این پژوهش ، تعیـین نقـش سـبک هـای دلبـستگی در رفتارهـای پرخطـر دانـشجویان بـود. روش : روش پـژوهش از نـوع همبستگی در مقوله طرح های توصیفی بود. تعداد ٢٧٣ دانشجو به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای در پـژوهش شرکت کردند و به پرسـشنامه هـای دلبـستگی بزرگـسال کـولینز و ریـد و رفتارهـای پرخطـر پاسـخ دادنـد. یافته ها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن بـا رفتارهـای پرخطـر رابطـه ی منفـی و سـبک دلبـستگی اضطرابی -دوسوگرا و اجتنابی با رفتارهای پرخطر رابطه ی مثبت دارنـد. نتیجـه گیـری : بنـابراین آمـوزش خانواده ها در زمینه ی ایجاد روابط ایمنی بخش با فرزنـدان و نیـز ارایـه برنامـه هـای افـزایش دهنـده ی امنیـت دلبستگی می تواند حایز اهمیت فراوان باشد.
Objective: Current challengeable life، faces young with varied damages. The Purpose of this research was appointment of role of attachment styles in the risky behaviors of students.
Method: the method of the project was attachment in descriptive ones. 273 people of students were selected via several stage cluster sample، and answered to questionner of adult attachment and risky behaviors.
Results: Results of analyses of data showed that secure attachment style related with risky behaviors negatively and ambivalence attachment style and avoidant attachment style related with risky behaviors positively.
Conclusion: Therefore is emphasized on the importance of instruction of families in the field of creation of secure relationship with children and also importance of plans for heighten secure attachment by counseling centers of university.
Machine summary:
"یافته ها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن بـا رفتارهـای پرخطـر رابطـه ی منفـی و سـبک دلبـستگی اضطرابی -دوسوگرا و اجتنابی با رفتارهای پرخطر رابطه ی مثبت دارنـد.
بنابراین با توجه به اهمیت سبک های دلبستگی در توجیه اغلب رفتارهای فردی و اجتماعی افراد، هدف این پژوهش ، تعیین پیش بینی کننـدگی سـبک هـای دلبـستگی بـرای رفتارهـای پرخطر است و فرض می شود کـه ١) بـا افـزایش سـبک دلبـستگی ایمـن ، رفتارهـای خطـر کاهش می یابد؛ ٢) با افزایش سبک های دلبستگی نـاایمن (اجتنـابی ، دوسـوگرا) رفتارهـای پرخطر افزایش می یابد.
نتایج پژوهش ها بـرای بررسی روایی نشان می دهد که این مقیاس می تواند علاوه بـر ایـن کـه گـروه مـلاک و گـروه مورد را از یکدیگر متمایز سازد، قـادر اسـت در شـاخص هـای ایمنـی ، خـشونت ، خودکـشی ، مصرف سیگار و مصرف الکل و مصرف مواد و همچنین در شاخص های تغذیه و فعالیت بدنی دو گروه را به طور معناداری از یکدیگر متمایز سازد.
بـرای مثال ، مشهدی و محمدی (١٣٨٨) بر این عقیده بودند که در افـراد دارای سـبک دلبـستگی ایمن ، محیط گرم و صمیمی خانواده ، مانع از بروز رفتارهای پرخطر در فرزندانشان می شود و حمیدی (١٣٨٨) نیز گزارش کرد که دختران فراری بیشتر دارای سبک دلبستگی نـاایمن هستند تا ایمن و در تبیـین ایـن یافتـه گفـت کـه سـبک دلبـستگی ایمـن منجـر بـه افـزایش مهارت های اجتماعی می شود و از این طریق از بروز جـرایم در افـراد پیـشگیری مـی کنـد."