Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عوامل موثر بر فعالیت های پژوهش اعضای هیات علمی گروه آموزشی علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه پیام نور استان فارس بود. این تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری (120-N) و نمونه آماری به روش سرشماری انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. اعتبار محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان حوزه تحقیق و پژوهش و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر 84% بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون دو متغیره، آزمون یومان ویتنی و آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای مرتبه علمی، وضعیت استخدامی، میزان فعالیت اشتراکی، مسئولیت اجرایی، دسترسی به پایگاه ها و منابع اطلاعاتی، میزان تسلط بر روش تحقیق، مهارت های رایانه ای، تسلط بر زبان انگلیسی و زمان اختصاص داده شده به فعالیت های غیرعلمی رابطه معنی داری با میزان فعالیت های علمی – پژوهشی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب وضعیت استخدامی، مرتبه علمی، میزان تسط بر روش تحقیق، مهارت های رایانه ای، زبان انگلیسی، زمان اختصاص داده شده به فعالیت های غیرعلمی، میزان فعالیت اشتراکی و میزان دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی بیشترین تا کمترین ضرایب بتا را با میزان فعالیت های علمی ـ پژوهشی اعضای هیات علمی دارند.
The present study aimed at investigating and comparing the factors affecting research activities of faculty members of Basic Sciences and Humanities in Payame Noor University. This descriptive study was of correlation kind. The statistical population (N=120) and the statistical sample were chosen through census method. A researchermade questionnaire was applied in order to collect data. The content validity of the questionnaire was achieved according to experts’ views in research field and Cronbach's alpha reliability coefficient was 0.84. To analyze data، Pearson correlation analysis، two-variable regression analysis، one-way ANOVA and U-Man Whitney test were imployed. Findings showed that variables such as academic rank، employment status، level of shared activity، administrative responsibilities، access to databases and information resources، mastery on research methods، computer skills، English language proficiency and time allocated to non-scientific tasks had significant meaningful relationship with the amount of scientific activities. The results of multiple regression analysis showed that the employment status، academic rank، level of mastery on research methods، computer skills، English language profeciency، time allocated to non-scientific activities، the amount of shared activities، and access to databases and information resources had respectively the highest to the lowest beta coefficients with the amount of research activities of faculty members.
Machine summary:
اين مقاله برگرفته از طرح پژوهشي مؤلفان با عنوان «بررسي و مقايسۀ عوامل مؤثر بر فعاليـت هـاي پژوهشـي اعضاي هيأت علمي علوم پايه و علوم انساني استان فارس » که با استفاده از اعتبارات دانشگاه پيام نور اجرا شـده است ، ميباشد.
بر همين اساس، بررسي و شناسايي عوامل مؤثر بر کميـت و کيفيـت فعاليـت هـاي علمي - پژوهشي اعضاي هيأت علمي دانشگاه پيام نور بـه عنـوان بزرگتـرين دانشـگاه کشور که از نظر کيفي نيز داراي پتانسيل هاي ويژه در بخش هيأت علمي و نيز تحقيـق و پژوهش ميباشد، نه تنها ميتواند راهگشـاي رشـد کمـي و کيفـي توليـد اطلاعـات علمي باشد بلکه ميتواند موجب رفع نسبي موانع و در نتيجه فراهم شدن زمينـه هـاي دستيابي به توسعه جامعه شود و به طور مشخص ميتوان گفت با انجام اين تحقيق نـه تنها ويژگي هاي کلي اعضـاي هيـأت علمـي از نظـر فعاليـت هـاي علمـي، پژوهشـي ، حرفه اي و ساختار جمعيتي آنها مورد شناسايي قرار ميگيرد.
در اين زمينه مرداني حمولـه (١٣٧٨) در ارزشيابي از فعاليت هاي آموزشي اعضاي هيأت علمي دانشگاه اصفهان نشان داد که در دو حيطه آموزش و پژوهش ارزشيابي فعاليت هاي آموزشي اعضـاي هيـأت علمـي در اولويت نخست قرار دارد و بعد از آن ارزشـيابي فعاليـت هـاي پژوهشـي مـورد تأييـد است .