Abstract:
هدف از بیان این مقاله، ارائه مدلی است مبتنی بر مدیریت دانش جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تلاش می شود به این پرسش پاسخ داده شود که: بر اساس کدام مدل مدیریت دانش می توان فرهنگ دفاع مقدس را بهتر ترویج داد؟ برای پاسخ به این پرسش، با بررسی ادبیات موجود در حوزه مدیریت دانش، چهار فرضیه با متغیرهای مستقل «اجتماعی سازی، برونی سازی، درونی سازی و ترکیب کردن» تدوین شد. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعه آماری آن کلیه کسانی بودند که علاوه بر آشنایی با مدیریت دانش با دفاع مقدس و ارزش های آن آشنا بوده، که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 24 گویه استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای سوالات پرسشنامه برابر 86/0 می باشد؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید که عمده ترین نتایج آن به این قرار است: مدل نوناکا و تاکئوچی به عنوان یک روش مناسب برای مدیریت دانش، جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس است که بر اساس این مدل، فرضیه اجتماعی سازی بیشترین تاثیر را داشته و فرضیه های دیگر به ترتیب: درونی سازی، ترکیب کردن و برون سازی در مراتب دیگر قرار گرفته اند. نتیجه این که برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید بین افراد، با استفاده از نظریه های اجتماعی، همکاری ایجاد کرد.
The present paper is aimed at offering a model based on knowledge management to promote the Sacred Defense culture. In fact، the paper attempts to answer this question: On the basis of which knowledge management model can the Sacred Defense culture be promoted? To answer this question، the existing knowledge management literature was reviewed and four hypotheses with the independent variables of «Socialization، externalization، internalization and synthesization were developed. This research was carried out using the descriptive-survey method and its population included those who were familiar with both knowledge management and the Sacred Defense and its values. The subjects were selected on the basis the random cluster sampling method. The data was collected through a researcher-made questionnaire which included 24 items and the Cronbach’s Alpha Coefficient of the questionnaire items was 0.86. The data was analyzed by one-tailed t-test and the main findings are as follows: the Nonaka and Takeuchi model is a desirable approach for the promotion of the Sacred Defense culture. According to this model، socialization hypothesis has the highest influence and the other hypotheses are internalization، synthesization and externalization، respectively. The basic finding of the present study is that to promote the Sacred Defense culture، we need to create a sense of cooperation among individuals using social theories.
Machine summary:
"نتیجه آزمون فرضیه اصلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی در جدول 4،نشاندهنده پایین بودن سطح معنا داری )giS( از 0/05است؛پس میتوان نتیجه گرفت که مدل مدیریت دانش نوناکا-تاکئوچی به عنوان یکی از مدلهای مدیریت دانش میتواند فرهنگ دفاع مقدس را ترویج دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی 2 در جدول 6،نشاندهنده پایین بودن سطح معنیداری )giS( از 0/05 است؛پس میتوان نتیجه گرفت که بین برونیسازی و ترویج فرهنگ دفاع مقدس رابطه مثبت و منطقی وجود دارد.
نتیجه آزمون فرضیه فرعی 4 (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی 4 در جدول 8،نشاندهنده پایین بودن سطح معناداری )giS( از 0/05 است؛پس میتوان نتیجه گرفت که بین ترکیب کردن و ترویج فرهنگ دفاع مقدس رابطه مثبت و منطقی وجود دارد.
9. نتیجهگیری امروزه لزوم اهمیتگذاری بر مدیریت دانش جهت کسب و حفظ برتری ارزشها و نهادینه کردن آنها بر هیچکس پوشیده نیست و آن را میتوان استفاده راهبردی از دانش ضمنی و صریح به منظور تحقق اهداف سازمان تعریف کرد و تنها با استفاده از فرهنگ و ساختار فرهنگ سازمانی است که میتوان به تدریج الگوی تعامل بین افراد،فناوریها و فنون را در سازمانها و افراد ایجاد کرد که این کار مستلزم انجام یکسری بسترسازیهای آموزشی و فرهنگی،در کنار راهاندازی سیستم مدیریت دانش و مستندات دفاع مقدس است و به عنوان یک راهحل قابل قبول و با درصد موفقیت مناسب در ترویج فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس مؤثر است."