Abstract:
در این مقاله، یک چارچوب ادغامی از تحلیل شبکه ای فازی و برنامه ریزی آرمانی برای گزینش نیازهای فنی دانشجویان جهت دستیابی به عملکرد کیفی دانشگاه ها ارائه شده است. در این چارچوب برای استخراج ضرایب به کار رفته در مدل ریاضی از رویکرد فرآیند تحلیل شبکه ای فازی استفاده شده است. در ضمن رویه ارائه شده قادر به در نظر گرفتن ماهیت اهداف مساله می باشد. در این راستا، سایر اهداف طراحی همچون محدودیت منابع مالی، امکان پذیری تکنولوژیکی، میزان توسعه پذیری و درجه رقابتی بودن نیازهای فنی نیز لحاظ شده است. در نهایت، مدل آرمانی ارائه شده دربرگیرنده سطوح اهمیت نیازهای فنی با استفاده از متدلوژی فرایند تحلیل شبکه ای فازی، محدودیت بودجه، میزان امکان پذیری تکنولوژیکی، میزان توسعه پذیری و درجه رقابتی بودن یک نیاز به عنوان محدودیت های سیستمی برای تعیین آن دسته از نیازهای فنی است که در فاز طراحی باید مد نظر قرار گیرند. این چارچوب برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه به کار گرفته شده است.
In this Paper، a frame work integrated of Fuzzy Analytic Network and Goal Programming is developed to help the students to calculate the qualitative Performance of a university. To extract coefficients in a mathematical model، Fuzzy Analytic Network Process (Fuzzy-ANP) will be used. The method produced is able to consider a multi-objective nature for the problem. To do so، the other goals in designing such as the limitation of financial resources، technological possibilities، rate of development and Competitiveness of technical requirements are to be considered. Finally، the ideal model developed will contain the importance of technical requirements by the help of the methodology of Fuzzy Analytic Network Process، budget limitations، rate of technological possibilities، development and competition of a need as systematic boundaries to determine a part of technical requirement significant in designing. This framework is applied in Islamic Azad University Firouzkouh Branch.
Machine summary:
در نهایت، مدل آرمانی ارائه شده دربرگیرنده سطوح اهمیت نیازهای فنی با استفاده از متدلوژی فرایند تحلیل شبکهای فازی، محدودیت بودجه، میزان امکان پذیری تکنولوژیکی، میزان توسعه پذیری و درجه رقابتی بودن یک نیاز به عنوان محدودیتهای سیستمی برای تعیین آن دسته از نیازهای فنی است که در فاز طراحی باید مد نظر قرار گیرند.
به این ترتیب، ساختار مقاله حاضر این گونه میباشد: در بخش دوم پیشینه تحقیق و مبانی نظری تحقیق مرور میشود؛ در بخش سوم، متدلوژی تصمیم گیری مورد نظر برای تعیین آن دسته از نیازمندیهای کیفی که در فاز طراحی باید مد نظر قرار گیرند، بیان شده است؛در بخش چهارم، کاربرد عملی آن برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و در بخش پنجم، نتیجه گیری، پیشنهاد و توصیههای اجرایی ارائه شده است.
با فرض اینکه هیچ گونه وابستگی میان SNS وجود ندارد و با مقایسه زوجی میان این خواستهها با استفاده از متغیرهای کلامی و با توجه به هدف دستیابی به بهترین طراحی برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و اجرای متد تحلیل توسعهای متدلوژی AHP فازی، بردار ویژه برای خواستههای دانشجویان محاسبه شده است: گام 3: تعیین درجههای اهمیت TRS با توجه به هر SNS، محاسبه 2W.
اولویتهای کلی نیازهای فنی که منعکس کننده روابط درونی کیفیت برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه است به صورت زیر به دست میآید: تحلیل ANP فازی نشان میدهد که مهمترین نیاز طراحی "تعامل با دانشگاههای برتر کشور و دنیا " با درجه اهمیت 1604/0 میباشد.