Abstract:
جهان اسلام، بهویژه جهان عرب، دربرابر تهاجم فرهنگی غرب
عقبنشینیهایی کرده است. این عقبنشینیها کاملا در ادبیات معاصر
عربی متجلی است. ازطرفی، مدافعان اصالت، دربرابر این تهاجم مقاومت
کردهاند؛ و این مقاومت و پایبندی به اصالت در ادبیات معاصر عرب انعکاس
دارد. در این مقاله، رویارویی اصالت و وابستگی در ادبیات معاصر عرب
بهطور مستند بیان شده است.
Machine summary:
"البته استفاده از جلوههای قدرت غربیان در زمینه علم و معرفت و هنر و سازماندهی اجتماعی، بدون ذوبشدن در آنان وابستگی نیست؛ زیرا چنین گرایشی، از گروه وابسته شکستخورده سر نمیزند، بلکه افرادی در این جهت حرکت میکنند که بر پایه اصیل و استواری از فرهنگ و تمدن خود تکیه میزنند و مایلاند که این پایه را از همه عناصر قدرت و ثبات و دوام بهرهمند سازند.
به وزارت فرهنگ مصر منصوب شد، عدهای از طرفداران زبان فصیح عربی نزد او رفتند و از وی خواستند که بار دیگر زبان عربی را زبان آموزشی مدارس مصر قرار دهد؛ و او چنین پاسخ داد: تنها هدف حکومت از تعلیم زبان انگلیسی این است که دانشآموزان چنان به این زبان مسلط شوند که بتوانند از تمدن اروپایی بهره برند و از این طریق به کشور خود سود برسانند و مرد میدان زندگی، علم و عمل باشند.
گروهی از نویسندگان و شاعران توانستند ادبیات معاصر را از آنچه در دوران انحطاط بر آن چیره شده بود، رها سازند و آن را بهدور از پیچیدگیهای لفظی و بیهودگی، به گونهای متعهد و پایبند به اصالت به مردم عرضه کنند؛ کسانی همچون مصطفی صادقرافعی، مصطفی لطفیمنفلوطی، حافظ ابراهیم، محمد عبدالمطلب و محمد عبده و گروهی از شاعران نجف و نویسندگان عراق مانند جواهری و شبیبی و فرطوسی و پیشتازان دیگر این عرصه که بسیاری ار ادیبان در آثارشان تا به امروز از آنان پیروی میکنند.
گفتار نهایی در این مقاله، قصد آن نبود که جنبههای رویارویی میان وابستگی و اصالت در ادبیات معاصر عربی بهطور کامل تحقیق شود؛ زیرا این امر، مستلزم بررسی گستردهای است که مطالب آن، چندین مجله را دربر میگیرد."