Abstract:
امروزه اخلاق حرفه ای ، به عنـوان یکـی از مسـایل اساسـی همـه جوامـع بشـری ، مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان ها شمرده می شود، به گونـه ای کـه بایـد گفـت هدف این پژوهش شناسایی ضرورت اخـلاق حرفـه ای در سـازمان های پژوهشـی است ، که حاکمیت آن ، تنش ها و اتلاف هزینه ها را به میـزان چشـمگیری کـاهش داده و از آسیب های جدی سازمانی پیش گیری مـی کنـد. لـذا سـازمان های برتـر و موفق در جهان بر نقش کاربردی اصول راهبردی اخلاق حرفه ای که موجب ایجـاد مزیت رقابتی است تاکید دارند. از یافتـه های اصـلی ایـن مطالعـه ضـرورت توجـه مدیران فرهنگی به ایجاد اصول انسانی و اخلاق حرفـه ای در سـازمان ها اسـت . در این مقاله ، در پی بازشناسی و تحلیل اصول راهبردی اخلاق حرفـه ای در موفقیـت سازمان ها و یافتن راهکار مناسب با هدف برقـراری هـر چـه بهتـر آن در سـازمان هستیم . به منظور تحقق هـدف فـوق ، بـا اسـتفاده از روش توصـیفی ـ تحلیلـی و مطالعات نظری در جست وجوی پاسخ به این پرسـش اصـلی هسـتیم کـه اخـلاق حرفه ای چه نقشی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند.
Machine summary:
ضرورت اخلاق حرفه ای در سازمان ها * سید رضا صالحی امیری جعفر رحمانی ** *** علی باقی نصرآبادی چکیده امروزه اخلاق حرفه ای ، به عنـوان یکـی از مسـایل اساسـی همـۀ جوامـع بشـری ، مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان ها شمرده می شود، به گونـه ای کـه بایـد گفـت هدف این پژوهش شناسایی ضرورت اخـلاق حرفـه ای در سـازمان های پژوهشـی است ، که حاکمیت آن ، تنش ها و اتلاف هزینه ها را به میـزان چشـمگیری کـاهش داده و از آسیب های جدی سازمانی پیش گیری مـی کنـد.
(امیــری و همکــاران ، ١٣٨٩، ص١٣٩) در بیشـتر تعریف هـایی کـه از اخـلاق حرفـه ای شـده اسـت ، دو ویژگـی دیـده می شـود: وجـود نگــرش اصــالت فــرد و فردگرایــی ؛ محــدود بــودن مســئولیت ها و الزامــات اخلاقــی فــرد در شغل ، کـه بـه نظـر می رسـد ایـن نگـاه بـه اخـلاق حرفـه ای ، نـوعی تحـویلی نگـری و تقلیـل دادن اخلاق حرفـه ای اسـت ، زیـرا هویـت جمعـی و سـازمانی در نهادهـای مشـاغل در کسـب و کار، بسی فراتر از شغل فردی اشخاص است .
امـروزه بـا توجـه بـه همـین مـورد، در مفهـوم جدیـد از اخـلاق حرفـه ای ، بـه مسـئولیت های اخلاقی بنگاه و سـازمان اشـاره می شـود کـه جـامع تر از تعریـف سـنتی اسـت .
لـذا بسـیاری از سازمان های برتر و موفق بر مرام نامه اخلاقی خود تأکید می کنند و برخی از آنها بخـش مـدیریت اخلاق تأسیس کرده اند تا بـه تـرویج اخـلاق در فرهنـگ سـازمانی و ممیـزی اخلاقـی در همـه تصمیم ها و اقدام های سازمان بپردازند.