Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی نقش برخی از عوامل مربوط به تفاوتهای فردی در میزان گرایش افراد به مباحثه، به پیشبینی مباحثهطلبی بر پایه باورهای معرفتشناختی، نیاز به شناخت و برونگردی میپردازد. به این منظور 229 دانشجو (107 پسر و 122 دختر) با روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب شده و به سیاهه باورهای معرفتشناسی (شرو، بندیکسن و دانکل، 2002)، مقیاس مباحثهطلبی (اینفنت و رنسر، 1982)، مقیاس نیاز به شناخت (کاسیویو، پتی و کائو، 1984) و مقیاس برونگردی از سیاهه پنجعاملی نئو (کوستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. تحلیل دادهها نشان دادند که برونگردی، نیاز به شناخت و یادگیری سریع از بین باورهای معرفتشناختی، پیشبینیکننده مباحثهطلبی در افراد هستند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت.
Machine summary:
"Two hundred and twenty nine students (107 males and 122 females) were randomly selected and answered Epistemological Beliefs Inventory (Shraw, Bendixen & Dunkle ,2002), Argumentation Scale (Infante & Rancer, 1982), Need for Cognition Scale (Cacioppo, Petty & Kao, 1992) and Extroversion Subscale from Neo-Five Factors Personality Inventory (Costa & McCrae, 1984).
Results demonstrated that extroversion, need for cognition and quick learning from epistemological beliefs were predictive of argumentativeness.
Keywords: argumentativeness, epistemological beliefs, need for cognition, extroversion مقدمه مباحثهطلبی1 به عنوان انگیزهای در تعاملهای انسانی، تمایل اولیه به بحث در خصوص موضوعی بحثبرانگیز است.
به طور خلاصه و با توجه به آنچه در خصوص متغیرهای برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت و نقش احتمالی آنها در تمایل افراد به شرکت در مباحثه مطرح شد، مطالعه حاضر به دنبال بررسی میزان و نوع ارتباط هر یک از متغیرهای سهگانه فوق با مباحثهطلبی افراد است.
در این راستا و با توجه به پیشینه پژوهشی موجود در این زمینه این فرضیه مطرح میشود که برونگردی بالاتر، نیاز به شناخت بیشتر و باور معرفتشناسی مرجع مطلق در افراد، پیشبینیکننده مباحثهطلبی بالاتری در آنهاست؛ در حالی که به نظر میرسد وجود باورهای معرفتشناسی چون دانش ساده، دانش قطعی و ثبات توانایی با مباحثهطلبی پایینتر در ارتباط باشد.
بنابراین، به نظر میرسد که افراد با نیاز به شناخت بالاتر مباحثه را راهی سازنده از ارتباط و یادگیری دانسته و از این رو تمایل بیشتری به مشارکت در موقعیتهای بحثبرانگیز نشان میدهند.
Approaching and avoiding arguments: The role of epistemological beliefs, need for cognition, and extraverted personality traits."