چکیده:
توانمند سازی تاثیر زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریتی و سازمانی دارد و از سویی به نظر بسیاری از محققان و نظریه پردازان، نقشی که افراد کارآفرین در ایجاد مزیت رقابتی ایفا می کنند، قابل توجه است. چنانچه شرایطی فراهم شود که کارکنان بتوانند رفتارهای کارآفرینانه را در سازمان بروز دهند و به نتیجه برسانند، می تواند نوید بخش دستیابی به سازمانی کارآفرین باشد. مزایای معنویت کاری از قبیل افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد، افزایش تعهد سازمانی، بهبود نگرش های شغلی کارکنان، افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی و ... می باشد. همه این موارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث بهبود عملکرد، سودآوری و اثربخشی سازمانی می شوند. این مقاله در تلاش برای بررسی تاثیر ابعاد توانمند سازی روان شناختی و معنویت کاری بر بروز رفتارهای کارآفرینانه درسازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران است. بر اساس مدل مفهومی به دست آمده از ترکیب سه متغیر توانمندسازی روان شناختی، معنویت کاری و بروز رفتارهای کارآفرینانه، شش فرضیه تدوین شد و با آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن، آزمون فریدمن، تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز مدل تحقیق بر اساس تحلیل مسیر بررسی شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است از این رو پس از گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه با 51 سؤال به تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته شد. جامعه آماری، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و 148 نفر از کارکنان این سازمان، واقع هفت استان (تهران، فارس، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان وضوی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد از آن است که بین سه متغیر بررسی در این پژوهش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
معنویت به عنوان حلقة بین توانمندسازی و بروز رفتارهای کارآفرینانه داود حسین پور١، علیرضا کوشکی جهرمی ٢∗، حسن بودلایی 3 ١- استادیار و رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران ٢- دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی ، رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی ، تهران، ایران ٣- دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی ، رشته مدیریت دولتی ، تهران، ایران دریافت : ٨٩/١٠/٦ پذیرش: ٨٩/١١/٢٦ چکیده توانمندسازی تأثیر زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریتی و سازمانی دارد و از سویی به نظر بسیاری از محققان و نظریه پردازان، نقشی که افراد کارآفرین در ایجاد مزیت رقابتی ایفا می کنند، قابل توجه است .
توانمندسازی، توانمندسازی روانشناختی ، کارآفرینی ، رفتارهای کارآفرینانه ، معنویت ، معنویت کاری ١- مقدمه تغییرات سریع محیطی ، سازمانها را وادار می کند تا برای سازگاری با محیط به سازوکارهای مدیریتی مختلفی روی بیاورند که توانمندسازی ١ یکی از این سازوکارها است و نقش کلیدی در حیات سازمانهای نوین دارد.
بنابراین نویسندگان این مقاله به دنبال بررسی رابطة بین توانمندسازی روان شناختی و بروز رفتارهای کارآفرینانه کارکنان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی هستند درصددند تا رابطة میان این دو متغیر را با متغیر معنویت کاری به عنوان متغیر میانجی موردبررسی قرار دهند؛ بدین منظور ابتدا ادبیات این سه مفهوم و نیز نتایج تحقیقات مختلف در این رابطه بررسی و فرضیه هایی تدوین می شود.
, Saglam Ari, Guler amp; Metin,Selin, Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers,Journal of Business Research 60,41-42.
A. Christian spirituality and contemporary business leadership, Journal of Organizational Change Management, .