چکیده:
رویکرد فرهنگی به برنامه درسی در پی مطالعه عقاید اساسی درباره فرایند یاددهی-یادگیری است که در فضای آموزش مجازی شامل معانی ذهنی مشترک افراد درباره فرایند یاددهی-یادگیری الکترونیکی می باشد. و ورود هر فناوری آموزشی به ایجاد فرهنگی خاص منجر می شود. این مقاله فرهنگ برنامه درسی را در دانشجویان مجازی ایران مورد شناسایی و تحلیل قرار می دهد. در راستای شناسایی فرهنگ مذکور، دو پرسش مطرح است: دانشجویان مجازی ایران چه درکی از یادگیری الکترونیکی دارند؟ یادگیری الکترونیکی برای این دانشجویان چه پیامدهایی به همراه دارد؟ در این راستا، با استفاده از روش تحقیق کیفی، نمونه گیری هدفمند و بر اساس منطق اشباع نظری، ادراکات ذهنی 7 نفر از دانشجویان مجازی یکی از دانشگاه های ایران شناسایی شد. داده ها با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید و از طریق روش کدگذاری تحلیل شد. یافته ها در 9 طبقه ویژگی های دانشجو، استاد، آموزشیار، همکلاسی ها، محتوا، محیط، برنامه ریزی، ارزشیابی و محدودیت ها قرار گرفت. نتایج نشان داد دانشجویان تمایل دارند درس را مستقیما از استاد بیاموزند و به همراه دیگر دانشجویان، گروه های علمی و پژوهشی تشکیل دهند. به علاوه، فقدان ارتباط چهره به چهره موجب شده متن درسی جایگزین استاد شود و دانشجو نتواند با آموخته های خود ارتباط برقرار نماید. هم چنین یافته ها مشخص کرد که یادگیری الکترونیکی پیامدهای مختلف آموزشی، روان شناختی، جامعه شناختی، سیاسی و اقتصادی برای دانشجویان به همراه داشته است.
خلاصه ماشینی:
"پرسش اصلی در این مطالعه آن است که فرهنگ یادگیری الکترونیکی در دانشجویان مجازی ایران چه ویژگیهایی دارد؟ در نظام آموزش عالی ایران اجرای برنامه درسی یادگیری الکترونیکی با تلاش هر دو بخش دولتی و خصوصی بهطور رسمی در سال 1380 با هدف تامین فرصتهای آموزشی برابر،در دسترس و فراوان برای جمعیت روبهرشد کشور آغاز شد(سراجی و همکاران،2008).
در زمینه انتقالپذیری نیز میتوان اظهار داشت از آنجا که یافتههای پژوهش حاضر براساس یک مطالعه موردی حاصل شده است بنابراین نمیتواند فرهنگ یادگیری الکترونیکی را در تمام دانشگاههای مجازی ایران پوشش دهد، اما میتوان اذعان داشت که با توجه فهم عمیق موضوع در گستره محدود،که ویژگی اصلی یک پژوهش کیفی است و نیز با توجه به بدیع بودن آن در وارد کردن رویکرد فرهنگی در هر دو حیطه گفتمان مطالعات برنامه درسی و یادگیری الکترونیکی،میتواند نقطه آغاز مناسبی برای پژوهشهای فرهنگی در این دو عرصه تلقی گردد.
Triangulation دادههای حاصل از مصاحبه نشان میدهد ادراکات ذهنی دانشجویان مجازی دانشگاه x را می- توان در 9 مقوله کلی همراه با زیرمقولههای آنها به شرح ذیل طبقهبندی کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:درک دانشجویان از یادگیری الکترونیکی 1-ویژگیهای دانشجو: براساس دادههای مصاحبه،ویژگی دانشجو در پنج زیرمقوله مطرح می- شود: الف)مسئول یادگیری ب)مدیریتکننده زمان ج)دارای دانش فراوان د)محتمل فشار زیاد درسی و)خواهان ارتباط با اسناد وظایف تحصیلی در محیط مجازی مستقیما برعهده خود دانشجو است.
نخست میتوان به پیامدهای مثبت در دو بخش اشاره کرد: *اجتماعی شدن دانشجو *خودانگیختگی و خودراهبری آموزش مجازی برای یادگیری دانشجویان مطالعه حاضر به دلیل ایجاد فرصت شرکت در فعالیتهای درسی گروهی،داشتن وقت کافی برای فکر کردن،اظهار نظر و افزایش جرات اظهار بیان،زمینه اجتماعیتر شدن آنها را فراهم کرده است."