چکیده:
هدف: مدیریت تاثیر در میان متخصصان علوم رفتاری توجه زیادی را به خود جلب کرده اســت. درواقع، افراد زیادی در ســازمانها میکوشند تا تصویرشــان در ذهنیت دیگران را تحتتاثیر قرار دهند.در این مقاله تالش میشــود بروز رفتارهای داوطلبانه و نوعدوستانه و همچنین عدم بروز رفتارهای ضد شهروندی در قالب پیامدهای بهکارگیری تاکتیکهای مدیریت تاثیر تبیین شود.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف، تحقیقی کاربردی و از حیث نحوة گردآوری دادههااز نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشــی به شــمار میآید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوعهمبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادالت ساختاری است. جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران است.یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق بر اساس مدلسازی معادالت ساختاری، حاکی از آن استکه بین مدیریت تاثیر و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در بین مدیران و کارکنان کتابخانة دانشگاهتهران، رابطة مثبت و معنادار و از طرف دیگر، بین مدیریت تاثیر و بروز رفتارهای ضد شهروندی رابطة معکوس و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطة بین مدیریت تأثیر با پیامدهای رفتاري آن در بین مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران دکتر سید مهدی شریفی1، دکتر عباس نرگسیان *2 تاریخ پذیرش: 4/4/29 تاریخ دریافت: 71/1/29 چکیده هدف: مدیریت تأثیر در میان متخصصان علوم رفتاری توجه زیادی را به خود جلب کرده اســت.
مفهوم « مدیریت تأثیر « ممکن اســت بار معنایی منفی داشــته باشد (اسچلنکر ، 3 0891: 24)، اما این مفهوم،بار معنایی مثبت هم دارد و یکی از پیامدهای مثبتی که مفهوم مذکور در بردارد و این تحقیق نیز به دنبال بررسی آن بوده، تقویت رفتار شهروندی سازمانی در بین اعضای سازمان است.
پس محققان در این تحقیق برآنند که رابطة میان مدیریت تأثیر و رفتارهاي شــهروندي ســازماني و رفتار ضد شهروندي را در بین مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران بررسي کنند.
پس فرضیة اول تحقیق به شکل زیر تدوین مي شود: فرضیة اول: بین مدیریت تأثیر و بروز رفتارهاي شــهروندي ســازماني در بیــن کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه تهران رابطة مثبت و معناداري وجود دارد.
در این تحقیق از پرسشــنامة مدیریت تأثیر ) بولینو و ترنلی3002،62: 141-161) و پرسشنامة رفتار شهروندي سازماني )پادساكف72 و همكاران، 0991: 46) اســتفاده شده است.
The Influence Of Employee Organizational Citizenship Behavior On Customer Loyalty, International Journal Of Service Industry Management, .
" Organizational Citizenship And Withdrawal Behaviors In Usa And India" ,International Journal Of Cross Cultural Management, .
Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review Of The Theoretical And Empirical Literature And Suggestions For Future Research, Journal Of Management, 26 3).