چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی افسانه های ایرانی، کتاب های داستانی- تصویری ایرانی و کتاب های داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مولفه های تفکر فلسفی بوده است. داستان های مورد بررسی در این پژوهش، شامل 10 افسانه ی ایرانی، 10 کتاب داستانی- تصویری ایرانی و 10 کتاب داستانی- تصویری خارجی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بر اساس مولفه های تفکر فلسفی «فیلیپ کم» مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که میان کتاب های داستانی- تصویری ایرانی و افسانه های ایرانی بر مبنای مولفه های تفکر فلسفی تفاوت قابل ملاحظه ای وجود ندارد اما میان داستان های ایرانی و خارجی بر این مبنا تفاوت وجود دارد. کتاب های داستانی- تصویری ایرانی و افسانه های ایرانی از مولفه های تفکر فلسفی بیشتری نسبت به کتاب های داستانی- تصویری خارجی برخوردار هستند. هم چنین مولفه هایی که به میزان بیشتری در داستان های ایرانی نسبت به داستان های خارجی موجود بودند، مربوط به مهارت های کاوشگری هستند.
The main goal of this research was a comparison between Iranian folktales، Iranian picture-story books and English picture-story books based on philosophical thinking components. The stories in this study consist of 10 Iranian folktales، 10 Iranian picture-story books and 10 English picture-story books that were picked by chance and using the method of deductive content analysis were investigated according to the Philip Cam’s philosophical thinking components. The findings showed that، there is no remarkable difference between Iranian picture-story books and Iranian folktales، but there are some variations between Iranian and English stories. Iranian picture-story books and Iranian folktales contain more philosophical thinking components than English stories; therefore the former stories are richer in content than the latter ones. Also، the component of exploring skills is more in Iranian stories than English stories.
خلاصه ماشینی:
comتاریخ دریافت مقاله: 19/11/90 تاریخ پذیرش مقاله: 25/5/91"/> دانشگاه شیراز چکیده هدف پژوهش حاضر، مقایسهی افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی- تصویری ایرانی و کتابهای داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی بوده است.
داستانهای بررسی شده در این پژوهش 10 افسانهی ایرانی، 10 کتاب داستانی- تصویری ایرانی و 10 کتاب داستانی- تصویری خارجی بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بر اساس مؤلفههای تفکر فلسفی تحلیل شدند.
بنابراین، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی و مقایسهی سه گروه ادبیات داستانی (افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی- تصویری ایرانی و کتابهای داستانی- تصویری خارجی (کتابهای ترجمه شده) متناسب برای گروه سنی «الف» و «ب»، بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی «کم» بپردازد تا راهنمای عملی برای افرادی باشد که با تعلیم و تربیت کودکان سر و کار دارند و در انتخاب داستان مناسب به آنها کمک کند.
مؤلفههای تفکر فلسفی در کتابهای داستانی- تصویری ایرانی (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول 2 مشاهده میشود، در کتابهای داستانی- تصویری ایرانی، مؤلفههای پرسشهای سودمند، دلایل و شواهد، جستوجوی توضیحات، بررسی جایگزینها، تصحیح خود، تمرکز بر مسألهی اصلی، بیان معناها، مثالهای سودمند، استنتاجهای مرتبط، تمایزهای سودمند و کمک به یکدیگر دیده میشود.
مؤلفههای تفکر فلسفی در کتابهای داستانی- تصویری خارجی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به تحلیلهای انجام شده در هر سه گروه از متون داستانی، مهارتهای تعاملی نسبت به سایر مهارتها، به میزان کمتری مشاهده شدند.