چکیده:
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳـﻲ ﺗﻔـﺎوتﻫـﺎی ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ در ﻫـﺮ ﻳـﻚ از ﻓﺮاﻳﻨـﺪﻫﺎی ﻛﺴﺐوﻛﺎر، ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ اراﺋﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی، ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﺑـﻪ ﭼﻬـﺎر دﺳﺘﻪ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﺟﺮﻳﺎن ﻛﺎرﮔﺮا، اﻃﻼﻋﺎتﮔﺮا، ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﺮا و ﻣﺸﺎرﻛﺖﮔﺮا ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲﺷـﻮﻧﺪ. ﺳـﭙﺲ در ﻣﻮرد وﻳﮋﮔﻲﻫﺎ و ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﺤـﺚ ﻣـﻲﺷـﻮد. ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪی ادﺑﻴـﺎت ﺑـﻪ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ﮔﺰارهﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ در ﻣﻮرد ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ، در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﭼﻬﺎر ﻧـﻮع ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ. ﮔﺰارهﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ از ﻃﺮﻳﻖ اﻧﺠﺎم دو ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﻣﻮردی در ﻳﻚ ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ﺟﺮﻳـﺎن ﻛﺎرﮔﺮا و ﻳﻚ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﺮا ﺑﺮرﺳﻲ و ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫـﺎی اﻳـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﻛﻤﻚ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد ﻛﻪ در ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻧﻮآوریﻫـﺎی ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ، دﻳـﺪﮔﺎه ﻓﺮاﻳﻨﺪی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺑـﺮای ﭘﻴـﺎدهﺳـﺎزی ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻓﻊ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﻗﺪام ﻛﻨﻨﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﺑﻬﺒﻮد ﮔﺰارهﻫـﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی اﻃﻼﻋـﺎتﮔـﺮا و ﻣﺸـﺎرﻛﺖﮔـﺮا و ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ آزﻣـﻮن ﻓﺮﺿـﻴﻪﻫـﺎی ﻣﻄﺮحﺷﺪه درﺑﺎرهی ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﭼﻬـﺎر ﻧـﻮع ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ﻛﺴـﺐوﻛـﺎر، ﻧﻘﻄـﻪی آﻏﺎزی ﺑﺮای اداﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی آﺗﻲ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در اﺑﺘـﺪا ﻳـﻚ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻛﺴﺐوﻛﺎر از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ اراﺋـﻪ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ و ﺳـﭙﺲ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﺮ ﻧﻮع ﻓﺮاﻳﻨﺪ را ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﺮده و در ﻣﻮرد آﻧﻬﺎ ﺑﺤﺚ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﺑﻴﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﻴﺮ، ﺗﻼشﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﻓﺮاﻳﻨﺪ در ﻧﻮآوریﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻳﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﻬﺮهﺑﺮداری از ﻣﺰاﻳـﺎی ﻫـﺮ دو روﻳﻜـﺮد اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳـﺖ ) ;3002 ,Abecker, Papavassiliou, Ntioudis, Mentzas and Müller Baloh, Uthicke and Moonb, 2008; Bosilj Vuksic, 2005; Choi, Jung and ,Song, 2004; Dalmaris, Tsui, Hall and Smith, 2007; Fuchino, Shimada ;5002 ,Miyazawa and Naka, 2008; Gronau, Müller and Korf, 2005; Hansen ;8002 ,Jung, Choi and Song, 2007; Kim, Hwang and Suh, 2003; Lee Papavassiliou, Mentzas and Abecker, 2002; Slembek, 2003; Strohmaier and 5002 , .
(Lindstaedtﺑﺎ وﺟـﻮد ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﺑـﺮ ﻟـﺰوم ﻧﮕـﺮش ﻓﺮاﻳﻨـﺪﮔﺮا ﺑـﻪ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ، اﻛﺜـﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻧﺮماﻓـﺰار، ﺗﻨﻬـﺎ ﺑـﻪ اراﺋـﻪی اﺑﺰارﻫﺎﻳﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺮان در ﻛﺴﺐ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ داﻧﺶ و اﻃﻼﻋـﺎت ﻣﺮﺗﺒﻄـﻲ ﻛﻤـﻚ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻛﺴﺐوﻛﺎرﺷﺎن ﺿﺮوری اﺳـﺖ ) Han and Park, 2009; Maurer ,and Holz, 1999; Mertins, Heisig and Alwert, 2003; Raimann, Enkel, Seufert 5002 , (von Krogh and Back, 2000; Woitsch and Karagiannisو ﺗﻌـﺪاد اﻧـﺪﻛﻲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﻤﺮﻛـﺰ ﻛـﺮدهاﻧـﺪ ) Gronau and Weber, 2004; Han and 2002 , .
وﻳﮋﮔﻲﻫﺎ و ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎتﮔﺮا در اﻳﻦ ﻧﻮع ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ اﻓﺮاد دﻳﮕﺮ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻛﺎوش و درﻳﺎﻓﺖ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧـﺶ، از اﻫﻤﻴـﺖ ﺷﺎﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.