چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه خودکارآمدی و هدف های پیشرفت (هدف های تبحرگرا، تبحرگریز، عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان ممسنی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه اول شهرستان ممسنی در سال تحصیلی 1390-1389 تشکیل داده اند. نمونه آماری شامل 230 دانش آموز دختر پایه اول بود که به صورت تصادفی چند مرحله ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، خرده مقیاس خودکارآمدی ساخته پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مکیچی (1993)، مولفه های هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا و هدف عملکردگریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی و همکاران (2000) و مولفه هدف تبحرگریز از مجموعه مقیاس های هدف های پیشرفت اندرو، الیوت، هولی، مک گریگور (2001) و پرسشنامه آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون (1994) بود. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که در پیش بینی فراشناخت، متغیرهای خودکارآمدی و هدف های پیشرفت نقش مهمی ایفا می کنند. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نیز نشان داد که ترکیب خطی عوامل فراشناختی (دانش اخباری، دانش روشی، دانش موقعیتی، برنامه ریزی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیب زدایی و ارزیابی) به وسیله ترکیب خطی عوامل انگیزشی (خودکارآمدی، هدف تبحرگرا، هدف تبحرگریز، هدف عملکردگرا و هدف عملکردگریز) قابل پیش بینی است. به علاوه، یافته های حاصل از تحلیل واریانس با سنجش های تکراری نیز نشان داد که بین دانش آموزان از لحاظ سطوح دانش شناختی (دانش اخباری، دانش روشی و دانش موقعیتی) و تنظیم شناختی (برنامه ریزی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیب زدایی و ارزیابی) تفاوت معنی داری وجود دارد.
The present study investigated the relationship between self-efficacy، achievement goals (mastery-approach، mastery-avoidance، performance-approach and performance-avoidance)، with metacognition، and compared the students'' metacognition factors (knowledge of cognition and knowledge of regulation). The population of this study consisted of female high school students (1389-1390) in Mamasani. The sample of this study consisted of 230 first-grade female students who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The instruments for collecting data consisted of self-efficacy subscale of MSLQ (Pintrich، Smith، Garcia &Mckeachie ،1993)، three subscales (mastery-approach، performance-approach and performance-avoidance) of Patterns of Adaptive Learning Scales (Midgley، 2000)، mastery-avoidance subscale of Achievement Goals Scale (Andrew، Elliott، Holly، Mc-Gregor، 2001) and Metacognition Awareness Inventory (Schraw& Dennison، 1994). The regression analysis also revealed that self-efficacy and achievement goals have important roles in predicting metacognition factors. Results of Canonical analysis showed that linearcombination of metacognition factors (declarative knowledge، procedural knowledge، conditional knowledge، planning، monitoring، information management، debugging and evaluation) was predicted by a linear combination of motivational factors (self-efficacy، mastery-approach، mastery-avoidance، performance-approach and performance-avoidance goals). In addition، the repeated measures ANOVA showed that students have significant differences in terms of levels of knowledge of cognition (declarative knowledge، procedural knowledge and conditional knowledge) and knowledge of regulation (planning، monitoring، information management، debugging and evaluation).
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل کاننی نیز نشان داد که ترکیب خطی عوامل فراشناختی (دانش اخباری ، دانش روشی ، دانش موقعیتی ، برنامه ریزی ، نظارت ، مدیریت اطلاعات ، عیب زدایی و ارزیابی ) به وسیله ترکیب خطی عوامل انگیزشی (خودکارآمدی ، هدف تبحرگرا، هدف تبحرگریز، هدف عملکردگراو هدف عملکردگریز) قابل پیش بینی است .
به علاوه ، یافته های حاصل از تحلیل واریانس با سنجش های تکراری نیز نشان داد که بین دانش آموزان از لحاظ سطوح دانش شناختی (دانش اخباری ، دانش روشی و دانش موقعیتی ) و تنظیم شناختی (برنامه ریزی ، نظارت ، مدیریت اطلاعات ، عیب زدایی و ارزیابی ) تفاوت معنی داری وجود دارد.
به عبارت دیگر، مدل به دست آمده در این پژوهش ٣٥ درصد از واریانس بین خودکارآمدی و هدف های پیشرفت با عوامل فراشناختی (دانش اخباری ، دانش روشی ، دانش موقعیتی ، برنامه ریزی ، نظارت ، مدیریت اطلاعات ، عیب زدایی و ارزیابی ) را تبیین می کند.
نتایج تحلیل واریانس نیز نشان دادکه دانش آموزان از لحاظ مؤلفه های تنظیم شناختی (برنامه ریزی ، نظارت ، مدیریت اطلاعات ، عیب زدایی و ارزیابی ) با هم تفاوت معنی داردارندو لذا فرضیه پژوهش که به معنی داری تفاوت بین این مؤلفه هامی پرداخته است نیزتأییدمی شود.
A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy.