چکیده:
صنعت گردشگری مجموعه ای پیچیده از خدمات گوناگون است که سرمنشا بسیاری از آنها در رشـد و توسـعة اقتصـاد ملی (زیربنایی و روبنایی ) می باشد. مجموعة این صنعت پیچیده ، فرصت های اشتغال گونـاگونی را در بخـش هـای مختلـف ایجاد می کند و به طور مستقیم می تواند در تولید و تجارت دیگر خدمات (نظیر حمل و نقل ، هتلداری و ...) تـاثیر بگـذارد. در این تحقیق به بررسی آماری تاثیر توسعه گردشگری بر رشد تولید ناخالص داخلی (مقایسه ایـران وکشـورهای منتخـب ) از طریق برآورد به روش داده های تابلویی ، در دو آزمون اول و دوم کشورهای منتخبی از خاورمیانه عبارت بودنـد از: پاکسـتان ، ترکیه ، ایران ، عربستان ، امارات ، کویت ، لبنان ، اردن ، مصر و قطر که در بازه زمانی ٢٠٠٨-١٩٩٥ مورد آزمـون واقـع شـدند. و برای پنج کشور صادرکننده نفت از کشورهای منتخب شامل ایران ، عربستان ، امارات ، کویت و قطر از متغیـر دامـی اسـتفاده نمودیم . در هر چهار آزمون با توجه آماره های مورد محاسبه استفاده از روش اثرات ثابـت کـارایی بیشـتری داشـت . آزمـون فرضیه اول بیانگر این بود که "توسعه صنعت گردشگری تاثیر مثبتی بر رشد تولید ناخـالص داخلـی در کشـورهای منطقـه خاورمیانه دارد." که با توجه به این نکته که ضریب دریافتیهای ناشی از گردشگری و ضریب تعداد گردشـگر وارد شـده بـه کشور در هر چهار آزمون مثبت و معنی دار بودند بنابراین این فرضیه تایید می گردد. همچنین با توجه به ایـن نکتـه کـه هـم ضریب دریافتیهای حقیقی ناشی از گردشگری و هم ضریب تعداد گردشگر ورودی در هر دو آزمونی کـه از متغیـر مجـازی استفاده شد برای کشورهای صادرکننده نفت کمتر از کشورهای وارد کننده نفـت در منطقـه خاورمیانـه مـی باشـد، فرضـیه "درکشورهای صادرکننده نفت صنعت گردشگری اثرکمتری روی رشد اقتصادی دارد" نیز تایید می گردد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق به بررسی آماری تأثیر توسعه گردشگری بر رشد تولید ناخالص داخلی (مقایسه ایـران وکشـورهای منتخـب ) از طریق برآورد به روش داده های تابلویی ، در دو آزمون اول و دوم کشورهای منتخبی از خاورمیانه عبارت بودنـد از: پاکسـتان ، ترکیه ، ایران ، عربستان ، امارات ، کویت ، لبنان ، اردن ، مصر و قطر که در بازه زمانی ٢٠٠٨-١٩٩٥ مورد آزمـون واقـع شـدند.
همچنین با توجه به ایـن نکتـه کـه هـم ضریب دریافتیهای حقیقی ناشی از گردشگری و هم ضریب تعداد گردشگر ورودی در هر دو آزمونی کـه از متغیـر مجـازی استفاده شد برای کشورهای صادرکننده نفت کمتر از کشورهای وارد کننده نفـت در منطقـه خاورمیانـه مـی باشـد، فرضـیه "درکشورهای صادرکننده نفت صنعت گردشگری اثرکمتری روی رشد اقتصادی دارد" نیز تایید می گردد.
جدول ٢): نتایج برآورد مدلهای تحقیق با متغیر مجازی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج مدل اول (تاثیر دریافتیهای حقیقی گردشگری بر رشد اقتصادی کشورهای منتخـب خاورمیانـه بـا روش اثرات ثابت )نشان می دهد که ضریب نیروی کار در کشورهای منتخب خاورمیانه برابر با ٠.
١٤ می باشد و از آنجا که این مدل به صورت لگاریتمی برآورد شده اسـت و ضرایب متغیرها بیانگر کشش آن متغیرها نسبت به رشد اقتصادی می باشند، این عدد بیـانگر ایـن اسـت کـه اگـر موجودی سرمایه در کشورهای منتخب خاورمیانه ١ درصد افزایش یابد تولید ناخالص داخلی در ایـن کشـورها بـه میزان ٠.