چکیده:
رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ رﻓﺘﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﺷﺮح ﺷﻐﻞ و ﺷﺮاﻳﻂ اﺣﺮاز ﺑﻴﺎن ﻧﺸﺪه و ازﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻴﺰ اﻧﺘﻈﺎر ﻧﻤﻲرود. ﻣﺤﻘﻘﺎن ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻓﺮدی و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎری را ﺑﺮای اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎ ذﻛﺮﻛﺮدهاﻧﺪ، از اﻳﻦ رو ﻣﺪﻳﺮان ﺗﻤﺎﻳﻞ دارﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎﻧﺸﺎن اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎ را در ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪ. ﻟﺬا دراﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪیﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ و ﺑﺎ روش ﻣﺪل ﺳﺎزیﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻣﺪﻳﺮان ﺳﻪﺳﺎزﻣﺎن دوﻟﺘﻲ در ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 0072 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد 79 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ادراک از اﻧﺼﺎف و ﻋﺪاﻟﺖ، ادراک ازﺣﻤﺎﻳﺖ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﺳﺎزﻣﺎن، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺬﻳﺮی، اﺣﺴﺎس ﻫﻮﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ،ﻓﻀﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻣﺘﻐﻴـﺮ وﻳـﮋﮔﻲﻫﺎی ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﻴـﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی در ارﺗﺒﺎط ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم ، ﺷﻤﺎره ﺳﻴﺰدﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ0931 ﺻﻔﺤﻪ 651- 931 ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺪل رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﻲ ∗∗ ∗ ﻣﺤﻤﻮد ﺣﻀﺮﺗﻲ ﺳﻴﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﭼﻜﻴﺪه واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی : ﻣﻘﺪﻣﻪ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻛﻪ در زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑـﻪ وﺟـﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﭘﻴﺪاﻳﺶ و ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی رﻓﺘﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ را ﺑﻪ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮای ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻧﮕﺮشﻫﺎﻳﻲ ﻣﻨﻔﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﺮده و ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﻛﺎر ﻛﺮدن در اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﻣﺤﻴﻂﻫﺎ را ∗ ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ و ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، واﺣﺪ ﺷﺎﻫﺮود ∗∗ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﺴﺌﻮل- ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان 041 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ زﻳﺎدی ﻫﻤﺮاه ﻛﺮده اﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ اﻳﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺮب، ﭼﻪ از ﻃﺮف ﻣﺪﻳﺮان و ﭼﻪ از ﺟﺎﻧﺐ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﺛﺮاﺗﻲ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺮ اﺛﺮﺑﺨـﺸﻲ و ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ.
ﺷﻜﻞ ﺷﻤﺎره ﻳﻚ)1( ﻣﺪل ﺳﺎده ﺷﺪه ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺧﺮوﺟﻲ ﻟﻴﺰرل را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ: 841 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 ﻓﻀﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻧﺼﺎف و ﺑﺮاﺑﺮی ﻫﻮﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺬﻳﺮی )(OCB ﺟﻨﺴﻴﺖ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻴﺰان ﺗﺤﺼﻴﻼت اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﺪﻣﺘﻲ ﺷﻜﻞ 1: ﻣﺪل ﺳﺎده ﺷﺪه و ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار در ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ)(OCB ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺧﺮوﺟﻲ ﻟﻴﺰرل، ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺪل اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار در ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪل ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﭼﻮن ﻛﻪ ﻣﻘﺪار ﻛﺎی دو، ﻣﻘﺪار RMSEAو ﻧﺴﺒﺖ ﻛﺎی دو ﺑﻪ درﺟﻪ آزادی آن ﻛﻢ ﺑﻮده و ﻧﻴﺰ ﻣﻘﺪار GFIو AGFAآن ﺑﺎﻻی09 درﺻﺪ اﺳﺖ."