چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در شهر زاهدان و میزان توانمندی آنها بر اساس ابعاد پنجگانه توانمندسازی(معنی داری، موثر بودن، شایستگی، اعتماد، خود مختاری) می پردازد. داده های جمع آوری شده از 123 نفر از جامعه آماری کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط، بعد از کدبندی از طریق آزمون های آماری همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس فریدمن با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد متغیرهای ویژگی های سازمانی و شایستگی های کارکنان پیش بینی کننده بهتری برای توانمندسازی کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشند همچنین نتایج نشان دهنده آن است که کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در شهر زاهدان در بعد شایستگی نسبت به سایر ابعاد توانمندسازی توانمندتر هستند.
خلاصه ماشینی:
از جمله اینکه : دنیس کینلا نویسنده کتاب توانمندسازی منابع انسانی معتقد است ، یک سازمان برای بیشترین استفاده از کارکنان ، می بایست شیوه هایی را برای کشف شایستگی افراد به منظور توسعه این شایستگی و به حداکثر رساندن فرصت برای افراد ذیصلاح جهت اثرگذاری در تمام جنبه های کاری سازمان ایجاد نماید.
جدول ٤ : رتبه میانگین و اولویت بندی ابعاد توانمندسازی در بین کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط بر اساس آزمون فریدمن ابعاد توانمندسازی رتبه میانگین اولویت بندی معنی داری 2,98 سوم موثر بودن 3,11 دوم شایستگی 3,96 اول استقلال 2,56 چهارم اعتماد 2,35 پنجم بــرای تعیــین رابطــه بــین شایــستگی هــای کارکنــان ، شایــستگی هــای مــدیران و ویژگی هـای سـازمانی بـا توانمنـد سـازی کارکنـان کـسب و کارهـای کوچـک و متوسـط ، ماتریس همبستگی (جدول شماره ٥) نمایش داده شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در شهر زاهدان و میزان توانمندی آنها بر اساس ابعاد پنجگانه توانمندسازی (معنی داری ، موثر بودن ، شایستگی ، اعتماد، خود مختاری ) می باشد.
یافته های تحقیق نشان می دهند که کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در شهر زاهدان در بعد شایستگی نسبت به سایر ابعاد توانمندسازی توانمندتر هستند و از نظر موثر بودن ، معنی داری ، خود مختاری در مرتبه های بعدی قرار دارند و در بعد اعتماد در پایین ترین حد توانمندی قرار دارند.
همچنین نتایج نشان می دهند که ویژگی های سازمانی پیش بینی کننده بهتری برای توانمندسازی کارکنان است .