چکیده:
دانش، محور خلق ارزش در سازمان های عصر حاضر است. ذخیره ی دانشی به عنوان سرمایه ی استراتژیک هر سازمان، مهم ترین مزیت رقابتی سازمان ها به شمار می رود. از طرفی سلامت سازمانی منجر به دوام و بقاء سازمان در محیط خود و ارتقاء سازگاری با آن می گردد. در واقع سلامت سازمانی توانایی سازمان برای رشد و بهبود مداوم است. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه ی بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در اداره ی راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی جمع آوری داده ها توصیفی – همبستگی می¬باشد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کل 607 نفر کارکنان اداره ی راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان در سال 1391 بود. نمونه ی آماری تحقیق بر طبق جدول مورگان که 237 نفر بودند با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. داد ه های پژوهش از طریق پرسشنامه مدیریت دانش با پایایی 0.83 و سلامت سازمانی با پایایی 0.94 جمع آوری و از طریق آزمون های همبستگی پیرسونی و رگرسیون ساده بوسیله نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که مولفه ی اجتماعی سازی دانش قابلیت پیش بینی مولفه های تاکید علمی، رعایت، ساختاردهی و یگانگی نهادی؛مولفه ی ترکیب دانش قابلیت پیش بینی تمامی مولفه های سلامت سازمانی؛ مولفه ی بیرونی سازی دانش قابلیت پیش بینی تاکید علمی، رعایت، حمایت از منابع و نفوذ مدیر و مولفه ی درونی سازی قابلیت پیش بینی روحیه، ساختاردهی، حمایت از منابع، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی از زیر مولفه های سلامت سازمانی را دارد. بنابراین زیرمولفه¬های مدیریت دانش با برخی از زیر مولفه¬های سلامت سازمانی ارتباط مثبت معنادار و با برخی ارتباط منفی معنادار دارد و با برخی دیگر ارتباط معناداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
اما میزان همبستگی و ضریب تعیین زیرمؤلفه اجتماعی سازی در مدیریت دانش با زیرمؤلفه های روحیه (٠٠١١=R٢ ,٠١٠٧=R) ، حمایت از منابع (٠٠٠٠=R٢ ,٠٠٠٦=R) و نفوذ مدیر(٠٠٠١=R٢ ,٠٠٣٣=R) معنی دار نشده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که زیر مؤلفه اجتماعی سازی دانش ضمن برقراری رابطه مثبت ، توانایی پیش بینی زیر مولفه های رعایت را ٠,٠٦١ ، ساختاردهی را ٠,٣٨و یگانگی نهادی را ٠,١٥٢ ؛ و ضمن برقراری رابطه منفی با مولفه تاکید علمی ، توانایی پیش بینی ٠,٠١٨ این زیرمؤلفه را دارد.
بر این اساس این پژوهش ، ارتباط بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی را مورد بررسی قرار داد که پس از تحلیل داده ها نتایج زیر حاصل گردید: نتایج ماتریس همبستگی در ارتباط با سئوال اول پژوهش نشان داد که مؤلفه ی اجتماعی سازی دانش با مؤلفه های روحیه ، حمایت از منابع و نفوذ مدیر رابطه ی معناداری ندارد ولی با مؤلفه های رعایت ، ساختاردهی و یگانگی نهادی رابطه ی مثبت معنادار و با مؤلفه ی تأکید علمی رابطه ی منفی معنادار دارد.