چکیده:
هزینه های اداره و سرپا نگه داشتن ورزش، روز به روز در حال افزایش است. افراد، باشگاه ها و دولت ها در تکاپوی پیدا کردن راه هایی برای تامین منابع این هزینه ها هستند. یکی از راه های اصلی در این خصوص، جذب اسپانسرشیپ می باشد. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و دسته بندی موانع جذب اسپانسرها در فوتبال حرفه ای ایران است. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و بر روی نمونه ای 116 نفری متشکل از مدیرعاملان باشگاه، متخصصین مدیریت ورزشی و بازاریابی و مدیران اسپانسر انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط برخی از اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 84/0 تعیین گردید. داده های حاصل با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله، تدوین هفت عامل «موانع ساختاری- مدیریتی، عدم توفیق اسپانسرها در فرایند اسپانسرشیپ، عدم استفاده از اصول بازاریابی، سطح پایین حرفه ای فوتبال ایران، موانع حقوقی و رسانه ای، فقدان جنبه های تکنیکی در باشگاه ها، فقدان بسـترهای جذب اسپانسرهای بین المللی» را به عنوان موانع جذب اسپانسرها در فوتبال حرفه ای ایران آشکار ساخت.
The cost of running sports is rising daily. Individuals، clubs and nations are finding it extremely difficult to cope. The major alternative one would expect is sponsorship but in Iran it is not forthcoming. This study will therefore look into the perceived impediments of sports sponsorship in Iran's professional football. The survey research design was used with a sample size of 116 broken down to club managers، sports management experts، marketing experts، and sponsor managers. Investigator-made questionnaire was used for data collection، where its face and content validity was confirmed by sports management and marketing instructors and its reliability was estimated 0.84 through Cronbach's alpha method. The results of factor analysis of data indicated the following seven factors as perceived impediments of sponsor’s attraction to Iran's professional football: Structural and managerial impediments، Miscarriage of sponsors in achieving their goals، Lack of marketing principals usage، Low level of professionalism in Iran's football، Legal and media impediments، Lack of technical considerations in clubs، and Lack of suitable situation for attraction of international sponsors.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از برخي تحقيقات ، موانع ساختاري- مديريتي موجود در بخش هاي مختلف در داخـل ورزش فوتبـال و در رأس آن باشگاه ها را به عنوان يکي از موانع جذب اسپانسرها معرفي ميکنند (ايزدي، ١٣٨٣: ٨٨؛ اسماعيل زاده ، تجاري، شيخ عليـزاده ، ١٣٨٧؛ الهي، ١٣٨٧: ٩٦؛ خسرومنش ، ١٣٨٨: ٨٦)، در حالي که تحقيقات ديگري به پايين بودن سطح حرفه اي باشگاه هـا و نيـز کمبود جنبه هاي تکنيکي در باشگاه ها اشاره دارند (حمدان و اديـپ ، ١٩٩٥؛ اوداگبـامي، ٢٠٠٠ و هـودا، ٢٠٠١: ٤ ) کـه در همـين راستا، چندين تحقيق به اين نتيجه رسيده اند که عدم موفقيت باشگاه ها در سطوح بين المللي مانع ورود اسپانسرهاي بين المللي بـه باشگاه ها بوده است (الهي، ١٣٨٧: ٩٦؛ باروس ، ٢٠٠٦: ١٠١).
آمار نهايي براي تحليل داده ها درصد واريانس نام عامل مقدار ويژه درصد واريانس تجمعي موانع ساختاري- مديريتي 21/26 21/26 11/05 عدم توفيق اسپانسرها در فرايند اسپانسرشيپ 37/37 16/10 8/37 عدم استفاده از اصول بازاريابي 46/09 8/72 4/53 سطح پايين حرفه اي فوتبال ايران 53/57 7/48 3/89 مشکلات حقوقي و رسانه اي 59/20 5/62 2/92 فقدان جنبه هاي تکنيکي در باشگاه ها 64/46 5/26 2/73 فقدان بسـترهاي جذب اسپانسرهاي بين المللي 68/70 4/23 2/20 با توجه به ميزان همبستگي هر يک از شاخص ها، ميتوان اسامي يا عناوين مناسبي را براي هر يک از آن ها انتخاب نمود که در ادامه به آن ها پرداخته ميشود.