چکیده:
امروز در جهان، حمایت¬ های مالی به خصوص حمایت¬ های مالی ورزشی بخش مهمی از فعالیت¬ های بازاریابی را تشکیل می¬ دهند. در ایران هم حمایت¬ های مالی ورزشی روند روبه رشدی را به خصوص در ورزش فوتبال طی می¬ کند. از این رو، مدیران شرکت¬ ها باید از فعالیت¬ های بازاریابی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند تصمیمات مهمی از جمله تخصیص منابع برای حمایت¬ های مالی ورزشی اتخاذ کنند. هدف از این تحقیق، بررسی نقش حمایت¬ های مالی ورزشی بر مرحله بلوغ هواداران فوتبال بود که در آن 5 متغیر مهم یعنی آگاهی از نام و نشان تجاری، تصویر شرکت، علاقه به شرکت، قصد خرید و وفاداری به شرکت و محصولاتش مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، پرسشنامه¬ ای طراحی و پس از تایید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ (با اجرا بر روی بخش کوچکی از جامعه موردنظر) برابر با 80/0 به¬ دست آمد. هواداران تیم پرسپولیس در لیگ دهم به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 400 نفراز هواداران به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق، با روش آماری آزمون دوجمله ای (نسبت)، تاثیر حمایت¬ های مالی ورزشی بر افزایش 5 متغیر ذکر شده در میان هواداران مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به¬ دست آمده، حمایت¬ های مالی ورزشی باعث ارتقای تصویر شرکت، افزایش قصد خرید، علاقه به شرکت و وفاداری هواداران به حامی مالی می¬ شود ولی تاثیر زیادی بر آگاهی از نام ونشان تجاری ندارد. شرکت¬ ها باید در نظر داشته باشند که مراحل بلوغ هواداران یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد تا در نهایت بتوانند به اهداف بازاریابی خود که همانا بازگشت سرمایه، افزایش سهم بازار و افزایش مشتریان است، نائل شوند.
Nowadays، Sponsorship Specially Sport Sponsorship Is one of The Important Parts of Marketing In The World. Sport Sponsorship Traverses An Ascending Trend In Iran Too. Therefore، Managers Need to true and More Information About Effectiveness of Sponsorship to Make Right Decision About Issues Such as Resource Allocation to Sport Sponsorship. The aim of this study Was to Survey The Effectiveness of Sport Sponsorship on Five Important Variable of This Process that was include: Brand Awareness، Corporate Image، Liking Purchase، intention & loyalty to company & its Products. Therefore data collection was done by a researcher made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by specialists and experts. using Cronbach Alpha، its reliability was estimated 0/80 (after operating on some fans). the fans of Perspolis In Tenth League Were our statistical Population and we Selected 400 Fans for statistical sample. By Using Statistical Method (Binominal Test)، the effect of sport sponsorship on Five Mentioned Variables among fans was evaluated. according to the findings، sport sponsorship enhanced the corporate image، increased probability of purchase intention and loyalty of fans to company and Its products but It didn't increase brand awareness and liking of company and its products. the companies must know that the Process of Fan's loyalty need to long time sponsoring and more supporting from sponsee that finally achieve their goals such as the Asset Will Return، increasing customers.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين تحقيق ، بررسي نقش حمايت هاي مالي ورزشي بر مرحله بلوغ هواداران فوتبال بـود کـه در آن ٥ متغير مهم يعني آگاهي از نام و نشان تجاري، تصـوير شـرکت ، علاقـه بـه شـرکت ، قصـد خريـد و وفـاداري بـه شـرکت و محصولاتش مورد بررسي قرار گرفت .
در اين تحقيق ، با روش آماري آزمون دوجمله اي (نسبت )، تأثير حمايت هاي مالي ورزشي بر افزايش ٥ متغير ذکر شده در ميان هواداران مورد بررسي قرار گرفت .
عشقي در تحقيقي به بررسي اثربخشي حمايت هاي مالي ورزشي بـر هـواداران فوتبـال در ايـران بـه ايـن نتيجـه رسـيد کـه حمايت هاي مالي ورزشي باعث ارتقاي تصوير عمومي شرکت ، افزايش قصد خريد و وفاداري هواداران به حامي مالي ميشـود، ولي تأثير چنداني بر آگاهي از نام و نشان تجاري و علاقه به شرکت و نشان تجاري ندارد (عشقي، ١٣٨٨).
روش شناسي تحقيق هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي نقش حمايت هاي مالي ورزشي در ايجاد تعهد در هواداران تيم پرسپوليس بود.
نتايج آزمون دوجمله اي در رابطه با نقش حمايت هاي مالي ورزشي بر آگاهي از نشان تجاري نسبت مشاهده نسبت مقدار سطح معناداري متغير گروه فرضيات تعداد Sig نتيجه شده آزمون آزمون آگاهي از نشان ١ ٥٠.
نتايج آزمون دوجمله اي در رابطه با نقش حمايت هاي مالي ورزشي بر متغير تصوير عمومي شرکت نسبت مشاهده نسبت مقدار سطح متغير گروه فرضيات تعداد Sig نتيجه شده آزمون معناداري آزمون تصويرعمومي ١ ٥٠.
نتايج آزمون دوجمله اي براي بررسي نقش حمايت هاي مالي ورزشي بر متغير قصد خريد مقدار سطح معناداري متغير گروه فرضيات تعداد نسبت مشاهده نسبت آزمون Sig نتيجه شده آزمون قصد ٥٠.
International journal of Sports Marketing & Sponsorship, March, April, pp.