چکیده:
ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت وﺳﻴﻌﻲ درﺑﺎرة ﺳﻌﺪی و ﻏﺮب ﺗﺎ ﺑﻪﺣﺎل اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺳﻬﻢ ﺳﻌﺪی در آﺛﺎر وﻟﺘﺮ، اﻳﻦ ﻓﻴﻠﺴﻮف روﺷﻨﮕﺮ ﻛﻪ اﻣﺮوز ﺣﺘﻲ ﺑﻪﻧﺎم ﭘﻴﺶﻛﺴﻮت ﺗﺴﺎﻫﻞ و ﺗﺴﺎﻣﺢ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺗﻤﺎم دورانﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ زﻧﺪﮔﻴﺶ را ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﺟﻮﻫﺮة وﺟﻮد اﻧﺴﺎﻧﻲ ﭼﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﺣﻜﺎﻳﺎت )ﻣﻌﺮوفﺗﺮﻳﻦ آنﻫﺎ زدﻳﮓ ﻳﺎ د 1. ش3. ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 ﺻﺎدق( و ﭼﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﺎرﻳﺨﻲ )ﺗﺎرﻳﺦ ﺷﺎﻫﺎن ﻳﺎ ﺗﺘﺒﻊ ﺑﺮ اﺧﻼﻗﻴﺎت( ﺻﺮف ﻛﺮد ﺑﺴﻴﺎر اﺳﺖ. ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﻲ ﭼﻮن وﻟﺘﺮ در ﺳﻌﺪی ﻫﻤﺎن آﻧﻲ را ﭘﻴﺪا ﻛﺮد ﻛﻪ ﺗﺎ آﺧﺮ ﻗﺮن 71 اﻓﻜﺎر ﻣﺴﺎﻟﻤﺖﺟﻮﻳﺎﻧﻪاش ﺑﻪﺧﺼﻮص ﻧﺰد ﺳﻴﺎﺣﺎن ﭘﺮوﺗﺴﺘﺎن ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﺪ. از اواﻳﻞ ﻗﺮن 81 روﺷﻨﮕﺮان ﺑﺮای اﺷﺎﻋﺔ ﻣﺮام ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺧﻮد ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺔ اﻧﺴﺎﻧﮕﺮاﻳﻲ ﻣﺴﻴﺤﻲ ﻛﻼﺳﻴﻚ ﺟﺪﻳﺪ ﺧﻼف ﻛﻼﺳﻴﻚ ﻳﻮﻧﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻊ ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی وﺿﻊ ﻗﻮاﻧﻴﻦ و اﻋﺘﻼی اﺧﻼﻗﻴﺎت اﺣﺘﻴﺎج ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ زﻧﺪه و ﻣﺴﺘﺪل از ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺮ ﺳﺮ زﺑﺎن و دور از اروﭘﺎ داﺷﺘﻨﺪ. ﺧﻮاﻫﺎن آن ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺸﺎندادن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ وﻟﺘﺮ ﺑﻴﺶ از آﻧﭽﻪ ﺑﻪﻃﻮرﮔﺬرا ﺑﺨﻮاﻫﻴﻢ درﺑﺎرة اﺛﺮﭘﺬﻳﺮﻳﺶ از ﺳﻌﺪی در ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﺣﻜﺎﻳﺎﺗﺶ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﺑﻪ او ﻣﺪﻳﻮن اﺳﺖ. ﺟﺎی ﭘﺎی او را ﭼﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺧﻮد اﻋﺘﺮاف ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﭼﻪ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻧﺠﺎ ﻛﻪ در ﺗﺄﻣﻼت و واﻛﻨﺶﻫﺎﻳﺶ اﻧﻌﻜﺎس ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ، ﻣﻲﺗﻮان ﺟﺴﺖوﺟﻮ ﻛﺮد. در ادﺑﻴﺎت وﻟﺘﺮ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺮق اﻓﺴﺎﻧﻪای ﺑﺎ ﻃﻨﺰ و اﺳﺘﻌﺎراﺗﺶ ﻧﻔﻮذ دارد، ﺑﻠﻜﻪ ﻓﻠﺴـــﻔﺔ اﺧﻼﻗﻲ، ﺧﺪاﭘﺮﺳﺘﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﺑﺎﻻﺧﺮه اﻳﺪهآل اﻧﺴﺎندوﺳﺘﻲ ﺳﻌﺪی ﻧﻴﺰ در ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﻳﺶ)1( ﺣﻠﻮل ﻛﺮده اﺳﺖ؛ ﺑﻪﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﻫﻢ ﻣﻨﺎﺑﻌﻲ را ﻛﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ وﻟﺘﺮ از ﺳﻌﺪی ﺑﻬﺮهﻫﺎ ﺑﺮده اﺳﺖ، ﻧﺒﺎﻳﺪ از ﻧﻈﺮ دور داﺷﺖ، زﻳﺮا اﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ادﻋﺎی ﺗﻔﺎﻫﻢ وﻟﺘﺮ ﺑﺎ ﺳﻌﺪی را در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﻨﻨﺪ و دﻻﻳﻠﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ اﻓﻜﺎر ﺳﻌﺪی ﺑﺮ ﻣﻴﺮاثﮔﺬاران اواﺧﺮ ﻗﺮن و ﺷﻌﺮا، ﻣﺤﻘﻘﺎن و ﻣﺘﺮﺟﻤﻴﻦ ﻗﺮن 91و ادﺑﻴﺎت ﻧﻮﻳﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ
خلاصه ماشینی:
ﺗﺄﺛﻴﺮﺳﻌﺪی ﺑﺮ آﺛﺎر وﻟﺘـﺮ )ﻓﻴﻠﺴﻮف ﻗﺮن 81 ﻓﺮاﻧﺴﻪ( ∗ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﺸﻘﻲ اﺳﺘﺎدﻳﺎر ﮔﺮوه زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺮاﻧﺴﻪ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان ﭘﺬﻳﺮش:02/7/98 درﻳﺎﻓﺖ: 31/4/98 ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت وﺳﻴﻌﻲ درﺑﺎرة ﺳﻌﺪی و ﻏﺮب ﺗﺎ ﺑﻪﺣﺎل اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺳﻬﻢ ﺳﻌﺪی در آﺛﺎر وﻟﺘﺮ، اﻳﻦ ﻓﻴﻠﺴﻮف روﺷﻨﮕﺮ ﻛﻪ اﻣﺮوز ﺣﺘﻲ ﺑﻪﻧﺎم ﭘﻴﺶﻛﺴﻮت ﺗﺴﺎﻫﻞ و ﺗﺴﺎﻣﺢ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺗﻤﺎم دورانﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ زﻧﺪﮔﻴﺶ را ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﺟﻮﻫﺮة وﺟﻮد اﻧﺴﺎﻧﻲ ﭼﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﺣﻜﺎﻳﺎت )ﻣﻌﺮوفﺗﺮﻳﻦ آنﻫﺎ زدﻳﮓ ﻳﺎ د 1.
ﺻﺎدق ﻳﺎ ﻗﻀﺎ و ﻗﺪر Zadig ou la destinée زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ وﻟﺘﺮ اﻳﻦ رﻣﺎن ﻓﻠﺴﻔﻲ را ﻧﻮﺷﺖ، ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﺑﻪ درﺑﻪدریﻫﺎ و ﺗﻠﺨﻜﺎﻣﻲﻫﺎی ﺧﻮد و ﺑﻪ ﺳﻌﺪی و ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ دوﺷﻲ او ﻓﻜﺮ ﻛﺮده ﺑﻮد، زﻳﺮا ﺻﺎدق، ﺷﺨﺼﻴﺖ اول ﺣﻜﺎﻳﺖ، ﻣﻮرد ﺑﻲﻣﻬﺮی و ﺣﺴﺎدت ﺷﺎه ﺑﺎﺑﻞ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد، ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﻓﺮار ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺼﺮ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ در آﻧﺠﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﺑﺮده، ﺑﺎز ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﻓﺮار ﺑﻪ ﻃﺮف ﺳﻮرﻳﻪ ﻣﻲﺷﻮد: ﻛﻪ از ﺧﺪای ﻧﺒﻮدم ﺑﻪ آدﻣﻲ ﭘﺮداﺧـﺖ »ﻫﻤﻲﮔﺮﻳﺨﺘﻢ از ﻣﺮدﻣﺎن ﺑﻪ ﻛﻮه و ﺑﻪ دﺷـﺖ ﻛﻪ در ﻃﻮﻳﻠﺔ ﻧﺎﻣﺮدﻣﻢ ﺑﺒﺎﻳـﺪ ﺳـﺎﺧﺖ« ﻗﻴﺎس ﻛﻦ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺣﺎﻟﻢ ﺑﻮد درﻳﻦ ﺳـﺎﻋﺖ )ﺳﻌﺪی، 3531: 371( ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺔ ﺧﺎﻧﻢ روﻻﻧﺪ، وﻟﺘﺮ ﺑﺮای ﻧﻮﺷﺘﻦ اﻳﻦ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺗﺮﺟﻤﺔ آﺛﺎر ﺳﻌﺪی را ﻧﻴﺰ ﺧﻮاﻧﺪه ﺑﻮد )ﻣﺎﺳﻪ، 4631: 443(.