چکیده:
پژوهش حاضر تحلیلی است مقطعی مقایسه ای که بر پایة مدل اقناع محدودیت انجام شده است . در این پژوهش عملکرد نوجوانان یکزبانة فارسی زبان با نوجوانان دوزبانة آذری- فارسی زبان در درک ضربالمثل ها در زبان فارسی مقایسه شده است . در انجام تحقیق ١٤٢ نفر دانش آموز از مقطع دبیرستان، در دو گروه یکزبانه و دوزبانه ، با دامنة سنی ١٥ تا ١٨ سال و در دو جنسیت زن و مرد به منظور بررسی تاثیر متغیرهای «بافت زبانی »، «آشنایی » و «جنسیت » بر «سرعت درک » (زمان پاسخگویی ) ضربالمثل های زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفته اند. آزمون مورداستفاده در این مطالعه ، آزمون درک ضربالمثل است که به صورت نرمافزاری تهیه شده، دادهها در آن به صورت فایل متنی ذخیره و زمان پاسخگویی به سوالات به میلی ثانیه اندازهگیری شده است . تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تی مستقل صورت گرفت . نتایج حاصل از تحلیل دادهها تاثیر معنی دار هریک از این متغیرها را نشان می دهد، و کارایی مدل اقناع محدودیت در درک ضربالمثل های زبان فارسی را پشتیبانی می کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که درک استعارهها، اصطلاحات و ضربالمثل ها می تواند تحت تأثیر عواملی چون بافتی که عبارت مجازی در آن واقع می شود (١٩٨٩ ,Nippold and Martin)، آشنایی (١٩٩٩ ,Giora and Fein؛ ١٩٩٦ ,Nippold and Haq؛ ١٩٩٣ ,Nippold and Rudzinski؛ ,Qualls ١٩٩٨)، دانش تاریخی و فرهنگی (١٩٩٩ ,Blasko؛ ١٩٩٨ ,Dobrovolskij and Piiraninen؛ b٢٠٠١ ,Nipplod, Moran and Schwarz) و عوامل مرتبط با خواندن ( Nipplod, Allen and ٢٠٠٠ ,Kirsch) قرار گیرد (١٠ :٢٠٠٥ ,Duthi).
در زمینة مدل اقناع محدودیت که در پژوهش حاضر مورداستفاده قرار گرفته است ، ترنر و کتز١٤ (١٩٩٧) به بررسی تأثیر آشنایی و تفاوتهای پردازشی ضربالمثل های موجود در بافت 5 concreteness 76 ynntnoKowbel 8 pre-adolescents 9 unning 10 grade 121Niolpsptoolnd Hegel,Uhden ndBustamante 14 urner ndKatz القاءکنندة تعبیر لغوی از ضربالمثل های موجود در بافت القاءکنندة معنای مجازی پرداختند (٢٠٠٥:١٤ ,Lynn Kowbel).
Carlson, کوواکس (٠٠٩ ,Kovacs رش سریع کارکردها شناختی د کودکا دوزبانه نسبت یکزبا نشا دا مطالعا ب -زی (b٩٧٧ ,a٩٧٧ ,Ben-Zeev تانمر مایهی (٩٨٤ ,Tunmer ndMyhill ارتبا دوزبانگ را آگاه فرازبان افزایش یاف پیشنه کر همچنی کرامدا (٩٩٩ ,Cromdal هاکوت (٩٨٧ ,Hakuta ریکاردلی (٩٩٢ ,Ricardelli) ا جم کسان هست که تاثی سط دوزبانگ ب رش شناخت کودکا پرداخته اند 17 balanced ilingualism 19 compound 20 coordinate 22 additive 23 subtractive 24 simultaneous 25 sequential 26 biliteracy 27 metalinguistic wareness 28 divergenthinking 29 attention- emanding asks می شود که آنها نسبت به افراد یکزبانه حوزة مستقل تر٣٠ شوند؛ یعنی آنها سبک شناختی تحلیلی تر دارند و قادر به توجه گزینشی (انتخابی ) هستند که توانایی تمرکز به اطلاعات مرتبط در بافت حاوی حواسپرتی گمراهکننده است (٢٠٠٧:٤٣ ,Ahtola).