چکیده:
مدیریت کیفیت فراگیر " یکی از نظامهای پرطرفدار است که سازمان هاء به خصوص
دانشگاه هاء برای رسیدن به سطح بالای کیفیت و رقابت در برآوردن نیازهای مشتریان ود از
آن بهره میگیرند. هدف اساسی نظام مدیریت کیفیت فراگیر, مشارکت کلیه کارکنان سازمان»
از مدیریت عالی تا پایین ترین سطوح آن» برای تامین رضایت مشتریان از طریق ارائه خدمات
و محصولات با کیفیت است.
هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت بعضی از شاخصهای مدیریت کیفیت فراگیر
در دانشگاه آزاد اسلامی است. فرضیه اساسی این پژوهش آن است که: میزان وجود مدیریت
کیفیت فراگیر در دانشگاه, از دیدگاه استادان و بالاتر از میانگین فرضی جامعه است.
جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه
آزاد اسلامی واحد ایذه است که ۱۱۶ نفرند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهیی
انتخاب شده اند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت کیفیت فراگیر با پایایی حدود ۰/۹۰ استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمونهای آماری !۲
گروههای مستقل: آزمون 1 ضریب همبستگی, توکی و تحلیل یک راهه استفاده شده است.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه از نظر اجرای
شاخصهای مدیریت کیفیت فراگیر در سطح مطلوبی قرار دارد.