چکیده:
شهر گرگان دارای موقعیت ممتاز از لحاظ سابقه تاریخی، فرهنگی، موقع جغرافیایی و دسترسیهاست، با این حال عمده جاذبههای گردشگری شهر ناشناخته مانده است، بدیهی است که بهره برداری مناسب از ظرفیتهای گردشگری شهر نیازمند مطالعه، بررسی و برنامه ریزی دقیق است. به طوری که موفقیت فعالیتهای تبلیغاتی تا حد زیادی بستگی به رسانه و شیوه استفاده از آن دارد. هدف انجام این پژوهش مشخص نمودن کارآمد ترین گویههای تبلیغاتی بر افزایش جذب گردشگر به شهر گرگان از دید مردم و متخصصان امر است. در این مقاله روش تحقیق، ترکیبی از روشهای توصیفی- تحلیلی و ژرفانگر است. سعی شده است، با استفاده و بهرهگیری از مدل شباهت به گزینه ایدهآل فازی (Ftopsis)، نظر کارشناسان را در رابطه با اثرگذاری گویههای مختلف تبلیغاتی بر جذب گردشگر با توجه به مولفههای یک رسانه کارآمد گردشگری در شهر مورد مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته شود. از طرف دیگر نیز نظر جامعه مهمان را در رابطه با عوامل ترغیب کننده سفر به شهر گرگان پرسیده شود و همچنین از فریدمن برای ارزیابی نظرات آنها استفاده شده است. در نهایت برای مشخص نمودن رسانه کارآمد تبلیغاتی در شهر مورد مطالعه، اوزان بدست آمده از نظر جامعه مهمان و کارشناسان را در هم ضرب کرده ایم. یافتهها تحقیق نشان میدهد به ترتیب تلوزیون، اینترنت، روزنامه و مجلات، بروشور، کتاب راهنما، سمینارها و کنفرانسها بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر به شهر گرگان دارا هستند.
خلاصه ماشینی:
"9،1،1) جدول شماره 3- متغیرهای زبانی برای رتبه بندی معرفهها اهمیت خیلی ضعیف ضعیف متوسط- ضعیف متوسط متوسط- خوب خوب بسیار خوب (متغیر زبانی) ji بر تأثیرگذاری درجه VP P MP P MG G VG مقدار کمی فازی متغیر زبانی (0،0،1،2) (1،2،2،3) (2،3،4،5) (4،5،5،6) (5،6،7،8) (7،8،8،9) (8،9،10،10) محاسبات مرحله اول: تعیین ماتریس وزن معیارها در این مرحله ضریب اهمیت معیارهای مختلف در تصمیمگیری، به صورت ذیل تعریف میشود: اگر کمیته تصمیمگیرنده دارای k عضو باشد و ضریب اهمیت k امین تصمیمگیرنده به ازای باشد، رتبه بندی فازی ترکیبی را میتوان از روابط زیر بدست آورد: جدول شماره 4- ماتریس تصمیم و بردار وزن مؤلفهها و معرفهها ارتباط مستمر افزایش آگاهی دسترسی آسان ایجاد رفتارهای انگیزشی قابل اعتماد بودن صرفه جویی در وقت و هزینه (0.
جدول 10- تبلیغات موثر گردشگری شهر گرگان به دست آمده از الگوی FTOPSIS و گردشگران موارد اوزان الگوی topsis میانگین نظرات پاسخگویان اوزان رسانه کارآمد رتبه تلویزیون 577/0 95/3 28/2 1 روزنامه و مجلات 574/0 93/2 68/1 3 اینترنت 573/0 95/2 7/1 2 کتاب راهنما 486/0 5/1 73/0 5 سمینارها و کنفرانسها 475/0 1 47/0 6 بروشور 453/0 2 90/0 4 منبع: محاسبات نگارنده جمع بندی و نتیجهگیری در عصر حاضر بازاریابی گردشگری، نیاز به مدیریت تخصصی و به هنگام دارد تا بتواند در جهت آشنایی هر چه بیشتر با ابزارهای نوین ارتباطی و استفاده هر چه بیشتر از آنها در حوزه تبلیغات گردشگری گام بردارد."