چکیده:
چکیدهمطالعه شبکه¬ها و زنجیره¬های بازاریابی محصولات کشاورزی از دهه 1990 به این سو، به عنوان یکی از حوزه¬های علمی به سرعت در حال رشد است. اقتصاددانان، جامعه¬شناسان و متخصصان شاخه¬های مدیریتی در تشریح و مطالعه چرخه¬های بازاریابی محصولات کشاورزی مشارکت داشته اند.. از دیدگاه علوم اجتماعی، جستجوی در انسان و رفتارهای سازمانی، اقدامات وی و بکارگیری چشم¬اندازی تکنیکی، مطالعه مداوم فرایندهای پیونددهنده و روابط آن، باعث ظهور شاخه مطالعات شبکه¬ای و زنجیره¬ای شده است. مط تجارب و مطالعات کشورهای مختلف بیانگر وجود شبکه¬های مختلفی برای بازاریابی محصولات کشاورزی و به ویژه شیر تولیدی در نواحی روستایی است. هدف از این مقاله تعیین مطلوب¬ترین عنصر در جریان بازاریابی و بازاررسانی محصول شیر در میان عناصر موجود در شبکه های رایج بازاریابی در شهرستان خدابنده می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش شناسی توصیفی و تحلیلی با بکارگیری داده های پرسشنامه، مطالعات میدانی و مشاهداتی و تکنینک¬های تصمیم گیری چند معیاره (تکنیک Dematel) استفاده شده است. نتایج بیانگر غلبه مراکز جمع آوری شیر به عنوان عنصرگره¬گاهی سایر عناصر تولید تا مصرف در شبکه فضایی بازاریابی شیر می باشد. واژگان: شبکه بازاریابی، مراکز جمع آوری شیر، نواحی روستایی، شهرستان خدابنده.
خلاصه ماشینی:
الگوهای شبکۀ بازاریابی، مراکز جمع آوری شیر، نواحی روستایی، شهرستان خدابنده ١- مقدمه مسئلۀ بازاریابی محصولات کشاورزی و شبکه های رایج برای این منظـور بـا توجـه بـه رشـد جمعیت ، تغییر میزان تقاضا بـرای محصـولات مختلـف ، تغییـر الگـو و رژ ـم هـای غـذایی، و دگرگونی شیوه ها و خدمات بازاریابی در طول زمان به شکل های مختلفی دگرگون شده اسـت .
همچنـین ، بـا ورود اعضـا و عناصـر جدیـدی، مانند تعاونیهای شیر، مراکز جمع آوری شیر و صنایع فراوری محلـی بـه چرخـۀ بازاریـابی و مصرف شیر، توأم با عرضۀ تسهیلات و زیرساخت های نگهداری شـیر، شـبکه هـای بازاریـابی شیر گسترة فضایی وسـیع تـری را پوشـش مـ دهنـد؛ بـه گونـه ای کـه تجربـه هـا و مطالعـات کشورهای مختلف بیانگر وجود شبکه های گوناگونی برای بازاریابی محصـولات کشـاورزی و به ویژه شیر تولیدی در نواحی روسـتایی اسـت .
state-owned milk collection stations / ادامۀ جدول ١ نام کشور نام الگو ویژگیهای الگو شاخص های الگو کوزوو (Nushi & Selimi, 2009) - بازارهای محلی کوچک مقیاس (٩٠ درصد) - کارخانجات فراوری روابط اجتماعی و شناخته شده بودن مشتریان برای تولیدکننده و برعکس ، بالا بودن نرخ خودمصرفی، قیمت گذاری براساس کیفیت شیر، تجهیزات و فناوری بهداشتی، فقدان سیاست های حمایت از دامداران و رقابت گرایی از طریق موقعیت بازار و فناوری فناوری محوری، قیمت گذاری براساس کیفیت شیر، رقابت و حمایت دولتی، روابط شبکه ای بین اعضای بازار، تبلیغ محصولات داخلی و اصلاح نژاد دامی برای ارتقای تولید اندونزی (Sulastri Et al.
[In Persian] Department of Agribusiness & Natural Resource Economics, "Agricultural Marketing Management", Module by Makerere University, Licensed under a Creative Commons Attribution 3.