چکیده:
رفتار اهمال کاری- به تعویق انداختن مسوولیت هایی که افراد موظف به انجام آنها هستند- دارای ابعاد متفاوتی است که یکی از آنها، تاخیر در انجام فعالیتهای مربوط به امور تحصیلی است. اهمالکاری به طور حتم مانع از بروز توانمندیهای دانشجویان در فرایند یادگیری و شکوفایی استعدادهای آنها میشود؛ لذا به منظور مقابله با چنین رفتاری، تعیین علل و همبستههای آن لازم و ضروری است. در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان ارتباط اهمالکاری تحصیلی با کمالگرایی (سازشیافته/ سازشنایافته) و جایگاه مهارگذاری و نیز میزان پیشبینی پذیری آن بر اساس متغیرهای مذکور است. بدینمنظور، نمونهای مشتمل بر 310 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان (179 دختر و 131 پسر) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند . به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم - مقیاس دانشجو ( PASS )، کمالگرایی هیل و همکاران و جایگاه مهارگذاری راتر استفاده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نمره کل کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری دارد. همچنین، بین بعد سازشیافته کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی رابطه منفی معنادار و بین بعد سازشنایافته کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین جایگاه مهارگذاری با اهمالکاری تحصیلی نیز رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که اهمالکاری تحصیلی توسط دو بعد کمالگرایی سازشنایافته و سازشیافته و جایگاه مهارگذاری قابل پیشبینی است .
 The procrastination behavior is defined as postponing responsibilities that individuals have to carry out. This behavior has many different dimensions one of them is adjourning to accomplish academic tasks. Procrastination definitely hinders students from revealing their abilities and potentialities in learning process. Hence, in order to cope with this behavior, itâs necessary to determine the effective reasons and associations. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship of academic procrastination with perfectionism (adaptive / maladaptive) and locus of control, and to determine to what extent itâs predictable based on the above variables. Research participants were 310 graduate students from university of Kashan (179 females and 131 males) whom were selected by categorical randomize sampling. Data were collected by Solomon and Rathblomâs procrastination assessment scale â student (PASS), Hill and et alâs perfectionism scale and Rotterâs locus of control scale. In order to analyze data, we use both descriptive and inferential statistics. The results show that there is a significant positive relationship between perfectionism and academic procrastination. Also, there is a significant neg0 ative relationship between adaptive perfectionism and academic procrastination and there is a significant positive relationship between maladaptive perfectionism and academic procrastination. Locus of control and academic procrastination have had significant negative relationship. Regression analysis indicated that academic procrastination is predictable with these two dimensions of perfectionism (adaptive/ maladaptive) and locus of control.