چکیده:
شش سیگما و ناب دو رویکرد قدرتمند برای بهبود کارآیی و کیفیت فرآیند هستند که هر کدام شامل مجموعه ای از ابزارها، مبانی و اصول خاص بوده و سیستمهای مدیریتی توانمندی برای ارائه محصولات و خدمات کیفی و مبتنی بر خواست مشتری و مخاطب از طریق حذف خطاهای فرآیندها و اتلاف ها و ارزش آفرینی در سازمان می باشند. مقاله حاضر براساس مطالعات کتابخانه ای و بررسی تحلیلی محتوای مقاله ها و کتب فارسی و انگلیسی با هدف تبیین و تشریح مبانی نظری و اصول این دو رویکرد مدیریتی و بومی سازی و پیوند آنها به آموزش و پرورش، تدوین گردیده تا بستر مناسبی را جهت کاربرد آنها در مدیریت نظام آموزشی فراهم سازد. بدون تردید، با به کارگیری ابزارها، اصول و روش های مربوط به شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش در جهت کاهش خطای فرآیندهای کاری و افزایش قابلیت آنها و همچنین ارزش آفرینی و حذف اتلاف ها شاهد تحولات عظیمی در نظام آموزشی و کسب نتایج مطلوب و بی عیب و نقص و تحقق بهینه و کیفی اهداف آموزش و پرورش خواهیم بود.
Six sigma and lean management are two powerful approaches for the efficiency and quality of processes،each of which include a pack of tools، basics and specific principles and powerful adminstrative systems for production of qualitative services and customer - centered by omission of process errors and waste and creation of values in an organization.
The present article is based on library studies and takes an analytic exploration of the contents of papers، latin and persian books with the purpose of description and clarification of theoretical bases and the principles the approaches، nativization( localization) and their application and merging into education so that we could provide an optimal basis for their application in education.
Undoubtedly، with the application of tools، principles and procedures related to six sigma and lean in line with reduction of process application errors and increase of their potential، also value creation and omission of wastes، we can experience great changes in education، and achieve desirable and defficiency-free conclusions، and reach qualitative and improved goals designed for education.
خلاصه ماشینی:
"تعداد خطا سطح سیگما 4/3 6 233 5 6210 4 66807 3 308537 2 690000 1 تعداد خطا با توجه به تغییر سطح سیگما (به ازای یک میلیون) اهداف نهایی شش سیگما شش سیگما رویکردی ساختارمند و هوشمندانه برای مدیریت فعالیتهای یک سازمان است و برای آن سه هدف عمده در نظر گرفته شده است (نورالسنا و همکاران، 1384): - افزایش رضایت مشتری - کاهش زمان انجام فعالیت - به حداقل رساندن تعداد خطاها در تولید کالاها و خدمات تحقق سه هدف مذکور منجر به نتایج زیر در سازمان می شوند : • افزایش سهم بازار • کاهش استراتژیک هزینه ها • رشد بهرهوری شش نکته اصلی و مهم درباره شش سیگما و کاربردآنها در آموزش و پرورش نکته اول : تمرکز واقعی و حقیقی بر مشتری و مخاطب در شش سیگما، توجه به مشتری از بالاترین اولویت برخوردار است.
عناصر کلیدی برای یک برنامه شش سیگمای موفق (جیجو و همکاران، 2005) رهبری قدرتمند و تعهد مدیریت ارشد زیرساخت سازمانی تغییر فرهنگی آموزش فهم متدولوژی، ابزارها، شاخصها و تکنیکهای شش سیگما پیوند شش سیگما به مشتریان زیرساخت IT انتخاب و اولویتبندی پروژهها پیوند شش سیگما به منابع انسانی پیوند شش سیگما به تولیدکنندگان مزایای شش سیگما خلق موفقیت مستمر و پایدار ایجاد هدفی مشترک در کلیه سطوح سازمان تمرکز کارا و مؤثر بر مشتری تقویت و ترویج یادگیری در سازمان تحقق تغییرات راهبردی تسریع بهبود شش سیگما روش کاهش خطا ها تئوری 1ـ مرحله تعریف2ـ مرحله اندازه گیری 3ـ مرحله تجزیه و تحلیل 4ـ مرحله بهبود 5ـ مرحله کنترل مراحل اجرائی تمرکز بر مشکلات تمرکز وجود مسئله ( مشکل ) محرز است."