چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش به شیوه مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس معارف اسلامی مراکز پیش دانشگاهی شهر تبریز می باشد . جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان دختر و پسر مراکز پیش دانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی 88 – 87 می باشد که تعداد 136 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند . 69 نفر از افراد نمونه ( 1 کلاس پسر و 1 کلاس دختر ) به عنوان گروه مشارکتی
اعمال ( آموزش مشارکتی ) و تعداد 67 نفر از افراد نمونه ( 1 کلاس پسر و 1 کلاس دختر ) به عنوان گروه سنتی برای آموزش سنتی به روش تصادفی انتخاب شدند . ابزارهای اندازه گیری به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی بر اساس مطالب درس معارف اسلامی و همچنین پرسشنامه نگرش سنج محقق ساخته جهت اندازه گیری نگرش آزمودنی ها به یادگیری درس معارف اسلامی قبل از تدریس و بعد از تدریس می باشد . آزمودنی های این پژوهش ابتدا در پیش آزمون نگرش سنج شرکت کرده، بعد از12 هفته اجرای تدریس سنتی و تدریس مشارکتی ، پیشرفت تحصیلی و نگرش بعد از تدریس آنان، مورد اندازه گیری واقع گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و تی وابسته استفاده گردید . نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی گروه مشارکتی نسبت به گروه سنتی بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین های آنها معنادار است . همچنین نتایج نشان دادند که نگرش های دانش آموزان گروه مشارکتی به یادگیری و موضوع درسی در مقایسه با گروه آزمودنی های سنتی از تغییرات مثبت بیشتری برخوردار بوده و این تغییر در دختران بیش از پسران می باشد . همچنین نتایج پژوهش حاضر این فرضیه را که گروه دختران در مقایسه با پسران در آموزشهای سنتی از پیشرفت تحصیلی بالائی برخوردار هستند ، مورد تائید قرار داد.
The method cooperative learning has been studies from different views. Studying of these views and comparing them with traditional learning resulted in presentation of a pattern، which has been executed in the present study (semi-empirical).The aim of this research is to compare the effect of cooperative and traditional teaching on academic achievement and attitude towards learning of Islamic studies Subject in pre-university centers of Tabriz. The statistical society of this research includes the male and female students of pre-university centers of Tabriz in 2008-2009 out of which 136 students were randomly selected as statistical sample. 69 subjects (one male class and one female class) were selected as cooperative group for cooperative learning and 67 subjects (one male class and one female class) as traditional group for traditional learning. Measurement tools used in this study included researcher-made academic achievement test based on the contents of Islamic Studies Subject and researcher-made attitude questionnaire for measuring the attitudes of the subjects towards learning the Islamic Studies Subject before and after teaching. First، the subjects of this study participated in attitude pre-test and after 12 weeks of traditional and cooperative teaching، the academic achievement and attitudes of subjects were measured. Independent and dependant T-tests were used for analyzing the data and the results showed that the academic achievement of cooperative group was more than that of the traditional group and there was a significant difference between their averages. The results also showed that the attitudes of students for learning and course subject in cooperative group had more positive changes in comparison with that of the students in traditional group and this change in females is more than males. The results of this study also confirmed the hypothesis that females have higher academic achievement than males in educational learning.
خلاصه ماشینی:
"قبل از اجرای تحقیق 2 تن از دبیران کلاسهای گروه یادگیری مشارکتی مورد آموزش قرار گرفته و با رویکرد مشارکتی آشنا شد یافته ها ی تحقیق: ابتدا همسان سازی گروههابررسی می شود: جدول 1 نتایج آزمون t مستقل برای بررسی معناداری تفاوت بین میانگین های معدل کتبی، معدل کل و نمرات (دین و زندگی 3 ) سال سوم دبیرستان متغیر شاخص گروه تعداد N میانگین انحراف معیار (s) خطای معیار میانگین درجه آزادی df T محاسبه شده سطح معناداری معدل کتبی سنتی 67 3600/12 25748/2 27580/.
=p بوده و کمتر از ( 05/0 ) می باشد ، لذا فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق تایید میشود ، بنابراین در جواب به فرضیه7 تحقیق و در خصوص " تاثیرات مثبت شیوه های یادگیری بر نگرش دانش آموزان در قبل از تدریس و بعد از تدریس آزمودنی های سنتی و مشارکتی تفاوت معنی دار وجود دارد ، حال با توجه به این که میانگین نمرات آزمودنی ها در قبل از تدریس بیشتر از میانگین نمرات آزمودنی ها بعد از تدریس می باشد ، بنابراین می توان گفت شیوه های یادگیری در نگرش دانش آموزان تاثیر مثبتی داشته است .
نتیجه گیری کلی: دراین تحقیق تلاش بر این بوده است تا تاثیرات دو نوع شیوه یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و همچنین تغییر نگرش دانش آموزان به یادگیری های ناشی از این دو نوع روش و نگرش به درس معارف اسلامی مورد آزمون قرار گیرد .
Effects of metacognitive strategy training within a cooperative group learning context on computer achievement and anxiety : an aptitude – treatment interaction study Journal of Educational Psychology , 89 , 686 – 695 ."