چکیده:
این پژوهش به مقایسه ی اثربخشی رسانه های تعاملی وغیرتعاملی(CD) بر یادگیری خودنظم دهی دانشجویان پرداخته است.که به صورت پژوهشی شبه آزمایشی انجام شده است. پژوهش با دو گروه آزمایشی انجام گرفته که اعضای دو گروه به صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تربیت معلم زنجان انتخاب شدند و هرگروه از 15 نفر تشکیل شده است. ابتدا پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودنظم ده در بین دو گروه آزمایشی به عنوان پیش آزمون اجرا شد وسپس هر دو گروه به یادگیری با استفاده ازچندرسانه ای ها پرداختند. یکی از گروه ها با چندرسانه ای تعاملی و گروه دیگر با چندرسانه ای غیر تعاملی به یادگیری پرداخت. پس از پایان جلسات که مشتمل بر چهار جلسه بود، پس آزمون اجرا شد.
نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند و فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند تفاوت معنی داری وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش می توان ادعا کرد که یادگیری از طریق چندرسانه ای های تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر دارد و می توان از این رسانه برای افزایش یادگیری خودنظم دهی در فراگیران استفاده کرد.
The present study tries to compare the effect of interactive and non - interactive multimedia on students’ self- regulation. The survey was performed on two experimental groups of 15 members of each، who were randomly selected among the teacher training students’ in Zanjan teacher training university. A pre- test was conducted on self -regulation strategies .Training started by using multimedia، one group got interact، the other non -interactive multimedia training. At the end of the study، a post -test was implemented.
The results showed that a significant difference was found between interactive and non- interactive multimedia learning strategies on the students’ self- regulation learning. Thus the study confirms that learning through inter active - multimedia increases the self -regulation learning.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش سعی دارد مشخص کند که آیا می توان به وسیله ی چندرسانه ای تعاملی، یادگیری خودنظم ده را رشد داد؟ و آیا یادگیری شیوه های یادداشت برداری، خلاصه کردن، برنامه ریزی ، راهبردهای مطالعه و تعیین هدف از طریق چندرسانه ای تعاملی بر خودنظم دهی موثراست؟ تحقیقی Winne & Stockly Study توسط چیرلی و وایپ 1 (2004) انجام شدهاست که در این تحقیق بررسی میشود که چگونه فراگیران در یک دورهی مبتنی بر وب، یادگیری خود را خودنظمدهی میکنند؟تحلیل دادهها نشانداد که مهمترین انگیزهی موثر در استراتژیهای SRL خودبازخوردی، انتخاب هدف و علاقهمندی است.
جدول 2 مقایسه ی پیش آزمون وپس آزمون گروه چندرسانه ای غیر تعاملی خطای میانگین انحراف استاندارد میانگین تعداد شاخص ها آزمون 2294/2 6344/8 1333/85 15 پیش آزمون 4438/1 5917/5 8667/85 15 پس آزمون 396/0- t= 14 = df 05/0 < P ، 698/0 = P به دلیل این که مقدارt محاسبه شده (396/0) در مقایسه با tجدول (145/2) با درجه ی آزادی 14 و سطح احتمالی 5 درصد کوچکتر می باشد، می توان نتیجه گرفت که یادگیری از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیری نداشته است.
جدول 3 مقایسه ی پیش آزمون وپس آزمون گروه چندرسانه ای تعاملی خطای میانگین انحراف استاندارد میانگین تعداد شاخص ها آزمون 8121/1 0183/7 4000/86 15 پیش آزمون 8893/1 3173/7 4000/92 15 پس آزمون 733/5- t= 14 = df 05/0 ≥ P ، 0 = P به دلیل این که مقدارt محاسبه شده (733/5) در مقایسه با tجدول (145/2) با درجه ی آزادی 14 و سطح احتمالی 5 درصد بزرگترمی باشد، می توان نتیجه گرفت که یادگیری از طریق چند رسانه ای تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر داشته است."