چکیده:
مقدمه: هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطه سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطه گری آگاهی فراشناختی بود که به صورت یک مدل ارائه شد.
روش: تعداد 227 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان به شیوه خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSA) و آگاهیهای فراشناختی (MAI) را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روشهای تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت مدل برازش پیشنهادی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که سبکهای فعال سازی، تجربه عینی و مفهوم سازی انتزاعی توانستند تا پیشرفت تحصیلی را پیش بینینمایند. در بین شیوههای فراشناختی نیز روشهای موقعیتی، برنامه ریزی، اطلاعات و ارزیابی توانستند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی نمایند. در مجموع شاخصهای NNFI، CFI و GFI گویای برازش نسبی مدل پیشنهادی بود.
نتیجهگیری: به صورت کلی میتوان چنین عنوان نمود که دانشجویان با استفاده از راهبردها و آگاهی های فراشناختی، اطلاعات تازه را با اطلاعات قبلی آموخته و ذخیره شده ترکیب نموده و یادگیری خود را تقویت میبخشند
The main objective of the study was to investigate the relationship between learning styles and academic achievement with mediating of meta cognitive awareness among the university students’. The statistical population included 355 students’ of Arsanjan Islamic Azad university، out of which 227 students’ were chosen as the sample size through cluster sampling method. To gather the data two standard questionnaires namely: (Kolb) learning styles questionnaire (MSI)، and Meta cognitive awareness inventory (MAI). The data analyzed through multivariate regression and path analysis. The good of fitness was checked by LISREL. The results showed that the activating، objective experience and abstract conceptualization styles could predict academic achievement. Among the meta cognative strategies، the situational، planning، informational and assessment methods could predict academic achievement. Altogether the GFI، CFI & NNFI indices showed relative goodness of fit of proposed model
خلاصه ماشینی:
""The treatment childhood social anxiety disorders", psychiatric clinics of North American, vol.
تجزیه و تحلیل با توجه به تأکید تحقیق حاضر بر نقش متغیر واسطهای (آگاهی فراشناختی) در الگوی ارتباطی بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی، با استفاده از مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986؛ به نقل از جوکار، 1381) در ارتباط با فرایند تحلیل مسیر، برای آزمون مدل مراحل زیر به ترتیب مورد استفاده قرار گرفت: مرحله اول: بررسی تأثیر مستقیم متغیرهای برونزاد (سبکهای یادگیری) بر متغیر درونزاد (پیشرفت تحصیلی) جدول1: تأثیرمتغیرهای برون زاد سبکهای یادگیری بر متغیر درونزاد نهایی پیشرفت تحصیلی sig t B R2 R سبکهای یادگیری متغیرپیشرفت تحصیلی 01/0 05/9 74/0 95/0 97/0 فعال سازی معدل NS 87/1 03/0 مشاهده تاملی NS 14/0 01/0- انتزاعی 05/0 35/2 25/0 تجربه عینی NS: عدم معناداری با توجه به جدول فوق، مجموعه متغیرهای برونزاد اولیه یا همان سبکهای یادگیری 95 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند.
مرحله سوم: بررسی تأثیر متغیرهای برونزاد (سبکهای یادگیری) و واسطهای (راهبردهای فراشناختی - خودتنظیمی) بر متغیر درون زاد ( پیشرفت تحصیلی) برای این منظور از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان استفاده شد که نتایج مربوطه در جدول شماره 3 ارائه شده است."